Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Spel en verbeelding: het communicatiemiddel in gedragstherapie en schematherapie

Auteur : Drs. M. W. D. Nijhoff-Huysse

Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de ontwikkeling van speltherapie als methodiek binnen de cognitieve gedragstherapie en schematherapie beschreven. De communicatie tussen therapeut, kind en ouders staat daarbij centraal. De begrippenkaders van beide therapievormen worden toegelicht en uitgewerkt in twee casussen, waarbij spel en verbeelding als communicatiemiddel en therapietechniek bij beide centraal staan. Beschreven wordt het spel van buien en valkuilen als poging het schematherapieproces, de conceptualisatie ervan, schemamodi en copingmodi voor alle leeftijden visueel, begrijpelijk, eenvoudig en aantrekkelijk te maken. Gehoopt wordt dat er nieuwe verfrissende methoden voor de communicatie in therapie met ‘moeilijke kinderen en jeugdigen’ zullen volgen en therapietechnieken steeds doeltreffender kunnen worden.
Literatuur
go back to reference Arntz, A., & Jacob, G. (2011). Schematherapie in der Praxis. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. Nederlandse vertaling (2012): Schematherapie, een praktische handleiding. Amsterdam: Nieuwezijds. Arntz, A., & Jacob, G. (2011). Schematherapie in der Praxis. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. Nederlandse vertaling (2012): Schematherapie, een praktische handleiding. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Braet, C. & Bögels, S. (Red.). (2013, 2014). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 1 en 2. Amsterdam: Boom. Braet, C. & Bögels, S. (Red.). (2013, 2014). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 1 en 2. Amsterdam: Boom.
go back to reference Brink, E. ten, Dovis, S., Ponsioen, A., Geurts, H., Oord, S. van der, Vries, M. de, et al. (2013). Braingame brian: Een executieve functie training met game-elementen voor kinderen met ADHD. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom. Brink, E. ten, Dovis, S., Ponsioen, A., Geurts, H., Oord, S. van der, Vries, M. de, et al. (2013). Braingame brian: Een executieve functie training met game-elementen voor kinderen met ADHD. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom.
go back to reference Cladder, J. M., Nijhoff-Huysse, M. W. D., & Mulder, G. A. L. A. (2009). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht. Amsterdam: Pearson. Cladder, J. M., Nijhoff-Huysse, M. W. D., & Mulder, G. A. L. A. (2009). Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Gardner, R. A. (1975). Psychotherapeutic approaches to the resistant child. New York: Jason Aronson. Gardner, R. A. (1975). Psychotherapeutic approaches to the resistant child. New York: Jason Aronson.
go back to reference Genderen, H. van, Jacob, G., & Seebauer, L. (2012), Patronen doorbreken, negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen. Amsterdam: Nieuwezijds. Genderen, H. van, Jacob, G., & Seebauer, L. (2012), Patronen doorbreken, negatieve gevoelens en gewoonten herkennen en veranderen. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Groothoff, E., Jamin, H. & Beer-Hoefnagels, E. de (Red.). (2009). Spel in psychotherapie, theorie, techniek en toepassing. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Groothoff, E., Jamin, H. & Beer-Hoefnagels, E. de (Red.). (2009). Spel in psychotherapie, theorie, techniek en toepassing. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Klijn, W., & Scheller-Dikkers, S. (2006). Waar woorden tekort schieten. Leuven/Voorburg: Acco. Klijn, W., & Scheller-Dikkers, S. (2006). Waar woorden tekort schieten. Leuven/Voorburg: Acco.
go back to reference Koster, U. M. A. (1999). Rondje open kaart. Handleiding. Doetinchem: Graviant. Koster, U. M. A. (1999). Rondje open kaart. Handleiding. Doetinchem: Graviant.
go back to reference Lang, P. J. (1984). Cognition in emotion: Concept and action. In C. E. Izard, J. Kagan & R. B. Zajonc (Eds.), Emotion, cognition and behavior. New York: Cambridge University Press. Lang, P. J. (1984). Cognition in emotion: Concept and action. In C. E. Izard, J. Kagan & R. B. Zajonc (Eds.), Emotion, cognition and behavior. New York: Cambridge University Press.
go back to reference Laurenssen, A., Sebregts, P., Feenstra, D., & Hutsebaut, J. (2010). Klinische schematherapie bij adolescenten, een programmabeschrijving vanuit de viersprong. Halsteren: Interne uitgave Viersprong. Laurenssen, A., Sebregts, P., Feenstra, D., & Hutsebaut, J. (2010). Klinische schematherapie bij adolescenten, een programmabeschrijving vanuit de viersprong. Halsteren: Interne uitgave Viersprong.
go back to reference Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2013). Schematherapie mit kinder und jugendlichen. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. Nederlandse vertaling (2015): Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds. Loose, C., Graaf, P., & Zarbock, G. (2013). Schematherapie mit kinder und jugendlichen. Weinheim, Basel: Beltz Verlag. Nederlandse vertaling (2015): Schematherapie met kinderen en jongeren. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Nemiroff, M. A., & Annunziata, J. A. (1993). Mijn eerste boek over speltherapie. Assen/Maastricht: Van Gorcum. Nemiroff, M. A., & Annunziata, J. A. (1993). Mijn eerste boek over speltherapie. Assen/Maastricht: Van Gorcum.
go back to reference Nijhoff-Huysse, M. W. D. (2009a). Speltherapie. In J. M. Cladder, M. W. D. Nijhoff-Huysse & G. A. L. A. Mulder (Red.), Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht (pag. 187–231). Amsterdam: Pearson. Nijhoff-Huysse, M. W. D. (2009a). Speltherapie. In J. M. Cladder, M. W. D. Nijhoff-Huysse & G. A. L. A. Mulder (Red.), Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen, probleemgericht en oplossingsgericht (pag. 187–231). Amsterdam: Pearson.
go back to reference Nijhoff-Huysse, M. W. D. (2009b). Spel en cognitieve gedragstherapie bij kinderen met lichamelijke klachten. In H. Groothoff, H. J. G. M. Jamin & E. J. M. de Beer-Hoefnagels (Red.), Spel in psychotherapie, theorie, techniek en toepassing (pag. 689–719). Assen: Koninklijke Van Gorcum. Nijhoff-Huysse, M. W. D. (2009b). Spel en cognitieve gedragstherapie bij kinderen met lichamelijke klachten. In H. Groothoff, H. J. G. M. Jamin & E. J. M. de Beer-Hoefnagels (Red.), Spel in psychotherapie, theorie, techniek en toepassing (pag. 689–719). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Nijhoff-Huysse, M. W. D., Koster, U. M. A., & Lambermont- van Gerven, M. (2016). Het grote spel van buien en valkuilen, leer ze snappen en overwinnen. De Nije Hoff: Handleiding bij het spel. Heteren. Nijhoff-Huysse, M. W. D., Koster, U. M. A., & Lambermont- van Gerven, M. (2016). Het grote spel van buien en valkuilen, leer ze snappen en overwinnen. De Nije Hoff: Handleiding bij het spel. Heteren.
go back to reference Roelofs, J. van der, Linden, T., Blokland, M., Roodenrijs, D., Quaedackers, A., Vanhommerig, J., et al. (2013), Schematherapie: Behandeling van adolescenten met persoonlijkheidsstoornissen in ontwikkeling. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom. Roelofs, J. van der, Linden, T., Blokland, M., Roodenrijs, D., Quaedackers, A., Vanhommerig, J., et al. (2013), Schematherapie: Behandeling van adolescenten met persoonlijkheidsstoornissen in ontwikkeling. In C. Braet & S. Bögels (Red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom.
go back to reference Sprey, A. (2002, 2016). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Sprey, A. (2002, 2016). Praktijkboek persoonlijkheidsstoornissen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Stallard, P. (2005). A clinician’s guide to think good – feel good. Using CBT with children and young people. West Sussex: John Wiley & Sons. Nederlandse vertaling (2016): Denk goed – voel je goed; cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren, behandelwijzer en werkboek. Amsterdam: Nieuwezijds. Stallard, P. (2005). A clinician’s guide to think good – feel good. Using CBT with children and young people. West Sussex: John Wiley & Sons. Nederlandse vertaling (2016): Denk goed – voel je goed; cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren, behandelwijzer en werkboek. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Sunderland, M. (2000). A wibble called bipley (and a few honks). Bicester, Oxon: Winslow Press. Sunderland, M. (2000). A wibble called bipley (and a few honks). Bicester, Oxon: Winslow Press.
go back to reference Viegas, M. (2005). Relax kids, sprookjesmeditaties voor kinderen. Deventer: Ankh-Hermes. Viegas, M. (2005). Relax kids, sprookjesmeditaties voor kinderen. Deventer: Ankh-Hermes.
go back to reference Waters, V. (1980). Rational stories for children. New York: Institute for Rational-Emotive Therapy. Waters, V. (1980). Rational stories for children. New York: Institute for Rational-Emotive Therapy.
go back to reference Young, J. E. (1994). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota, Florida, USA: Professional Resource Exchange. Young, J. E. (1994). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota, Florida, USA: Professional Resource Exchange.
go back to reference Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2005). Schemagerichte therapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2005). Schemagerichte therapie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Spel en verbeelding: het communicatiemiddel in gedragstherapie en schematherapie
Auteur
Drs. M. W. D. Nijhoff-Huysse
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1972-5_8