Skip to main content
main-content
Top

23-10-2014 | Nieuws

Jonge specialist belt vaker met huisarts over oncologische patiënt

Jonge medisch specialisten voeren vaker telefonisch overleg met huisartsen over oncologische patiënten. Daarentegen geven juist oudere academische specialisten aan dat er geen contact met de huisarts is zolang de patiënt in de tweede lijn in behandeling is. Dat blijkt uit nadere analyse van de peiling van Mednet en het Integraal Kankercentrum Nederland onder huisartsen en medisch specialisten over de substitutie van oncologische zorg.

In het deelonderzoek onder 625 medisch specialisten werkzaam in de oncologie beoordeelde 26 procent de communicatie en samenwerking met de huisarts als matig, 47 procent als voldoende en 24 procent als goed. Op de vraag hoe het contact met de eerste lijn is vormgegeven, zegt 60 procent telefonisch overleg te voeren over een verwezen patiënt, heeft 71 procent schriftelijk of mailcontact over de patiënt en zegt 9 procent dat er geen contact is met de huisarts zolang de patiënt in de tweede lijn in behandeling is.

Vooral medisch specialisten jonger dan 50 jaar geven aan dat er telefonisch overleg is. Van deze groep artsen geeft bijna tweederde aan deze vorm van communicatie te  gebruiken, terwijl krap de helft van de artsen van 50 jaar en ouder dit aangeeft.  Aan de andere kant zeggen juist de oudere academisch medische specialisten geen overleg te voeren met de huisarts zolang de patiënt bij hen in behandeling is.

Pro-actief

Dit resultaat sluit aan bij ervaringen van huisartsen tijdens de Berg en Dal conferentie Samen verder na kanker, transmurale oncologie en de nazorg, van het Radboudumc. Daar was de teneur dat de communicatie tussen de tweede lijn en de huisarts niet goed verloopt. Dat ligt deels aan de medisch specialist die de gewenste informatie niet geeft op het moment dat de huisarts dit zou willen of die niet de juiste informatie geeft, maar ook aan de huisarts die niet duidelijk genoeg maakt naar de medisch specialist dat hij meer behoefte aan informatie heeft.  Zo meldde een van de jongere huisartsen op het congres dat hij bewust een meer proactieve houding heeft aangenomen en de medisch specialist rechtstreeks belt wanneer hij iets wil weten over een verwezen patiënt. Hij was ooit niet eens gebeld door een medisch specialist nadat deze een slecht nieuwsgesprek met de patiënt had gevoerd. Volgens hem zouden huisartsen veel meer proactief moeten optreden. Hij zegt het ‘eigenlijk heel gek’ te vinden dat die proactieve houding bij patiënten met diabetes, copd en cardiovasculaire aandoeningen heel gewoon is, maar bij kankerpatiënten niet.

Lees hier de resultaten van het onderzoek van Mednet en het Integraal Kankercentrum Nederland. 

Onze productaanbevelingen

BSL Huisarts Totaal

Met BSL Huisarts Totaal bouwt u efficiënt aan uw vakkennis. U krijgt digitale toegang tot boeken, veelgestelde vragen, casuïstiek en zes vaktijdschriften voor huisartsen. Daarnaast vindt u praktijkgerichte nascholing: geaccrediteerde e-learnings, web-tv’s en toetsen. Alles om u nóg beter te maken in uw vak.