Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2014

01-11-2014 | werk in uitvoering

Sparta

Gedragstherapeutische oudertraining bij kinderen met autismespectrumstoornis en gedragsproblemen

Auteurs: Drs. Simone Breider, Dr. Annelies De Bildt, Dr. Barbara Van den Hoofdakker

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veel kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) hebben gedragsproblemen, zoals driftbuien of agressief gedrag. Gedragstherapeutische oudertraining lijkt een veelbelovende behandeling voor deze problemen (Bearss e.a., 2013; Aman e.a., 2009), maar onderzoek hiernaar is nog relatief schaars. Hoe effectief is individuele gedragstherapeutische oudertraining voor het verminderen van gedragsproblemen bij ASS? Maakt het hierbij uit of de ouders deze training op de polikliniek volgen of thuis, via de computer? In het SPARTA-onderzoek onderzoeken we de effectiviteit van Behavioral Parent Training Groningen bij 4- tot 12-jarige kinderen met ASS.
Literatuur
go back to reference Aman, M.G., McDougle, C.J., Scahill, L., Handen, B., Arnold, L.E., Johnson, C., e.a. (2009). Medication and parent training in children with pervasive developmental disorders and serious behavior problems: Results from a randomized clinical trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(12), 1143–1154.CrossRef Aman, M.G., McDougle, C.J., Scahill, L., Handen, B., Arnold, L.E., Johnson, C., e.a. (2009). Medication and parent training in children with pervasive developmental disorders and serious behavior problems: Results from a randomized clinical trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(12), 1143–1154.CrossRef
go back to reference Bearss, K., Johnson, C., Handen, B., Smith, T., & Scahill, L. (2013a). A pilot study of parent training in young children with autism spectrum disorders and disruptive behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(4), 829–840.PubMedCrossRef Bearss, K., Johnson, C., Handen, B., Smith, T., & Scahill, L. (2013a). A pilot study of parent training in young children with autism spectrum disorders and disruptive behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(4), 829–840.PubMedCrossRef
go back to reference Brereton, A.V., Tonge, B.J., & Einfeld, S.L. (2006). Psychopathology in children and adolescents with autism compared to young people with intellectual disability. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(7), 863–870.PubMedCrossRef Brereton, A.V., Tonge, B.J., & Einfeld, S.L. (2006). Psychopathology in children and adolescents with autism compared to young people with intellectual disability. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(7), 863–870.PubMedCrossRef
go back to reference Hastings, R.P., Kovshoff, H., Ward, N.J., Espinosa, F. degli, Brown, T., & Remington, B. (2005). Systems analysis of stress and positive perceptions in mothers and fathers of pre-school children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35(5), 635-644.PubMedCrossRef Hastings, R.P., Kovshoff, H., Ward, N.J., Espinosa, F. degli, Brown, T., & Remington, B. (2005). Systems analysis of stress and positive perceptions in mothers and fathers of pre-school children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35(5), 635-644.PubMedCrossRef
go back to reference Hoofdakker, B.J. van den, Veen-Mulders, L. van der, Sytema, S., Emmelkamp, P.M.G., Minderaa, R.B., & Nauta, M.H. (2007). Effectiveness of behavioral parent training for children with ADHD in routine clinical practice: A randomized controlled study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(10), 1263–1271.CrossRef Hoofdakker, B.J. van den, Veen-Mulders, L. van der, Sytema, S., Emmelkamp, P.M.G., Minderaa, R.B., & Nauta, M.H. (2007). Effectiveness of behavioral parent training for children with ADHD in routine clinical practice: A randomized controlled study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(10), 1263–1271.CrossRef
go back to reference Kanne, S.M., & Mazurek, M.O. (2011). Aggression in children and adolescents with ASD: Prevalence and risk factors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(7), 926–937.PubMedCrossRef Kanne, S.M., & Mazurek, M.O. (2011). Aggression in children and adolescents with ASD: Prevalence and risk factors. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(7), 926–937.PubMedCrossRef
go back to reference Koster, F., Veen-Mulders, L. van der, Warners, S. van, Steghuis, T., & Hoofdakker, B.J. van den. (2013). Oudertraining bij gedragsproblemen - BPTG online. Expertisenetwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie/Jouw Omgeving. Koster, F., Veen-Mulders, L. van der, Warners, S. van, Steghuis, T., & Hoofdakker, B.J. van den. (2013). Oudertraining bij gedragsproblemen - BPTG online. Expertisenetwerk Kinder- en Jeugdpsychiatrie/Jouw Omgeving.
go back to reference Lecavalier, L. (2006). Behavioral and emotional problems in young people with pervasive developmental disorders: Relative prevalence, effects of subject characteristics, and empirical classification. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(8), 1101–1114.PubMedCrossRef Lecavalier, L. (2006). Behavioral and emotional problems in young people with pervasive developmental disorders: Relative prevalence, effects of subject characteristics, and empirical classification. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(8), 1101–1114.PubMedCrossRef
go back to reference Lecavalier, L., Leone, S., & Wiltz, J. (2006). The impact of behaviour problems on caregiver stress in young people with autism spectrum disorders. Journal of Intellectual Disability Research, 50(3), 172–183.PubMedCrossRef Lecavalier, L., Leone, S., & Wiltz, J. (2006). The impact of behaviour problems on caregiver stress in young people with autism spectrum disorders. Journal of Intellectual Disability Research, 50(3), 172–183.PubMedCrossRef
go back to reference Pisula, E., & Kossakowska, Z. (2010). Sense of coherence and coping with stress among mothers and fathers of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(12), 1485–1494.PubMedCrossRef Pisula, E., & Kossakowska, Z. (2010). Sense of coherence and coping with stress among mothers and fathers of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(12), 1485–1494.PubMedCrossRef
go back to reference Tomanik, S., Harris, G.E., & Hawkins, J. (2004). The relationship between behaviours exhibited by children with autism and maternal stress. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(1), 16–26.CrossRef Tomanik, S., Harris, G.E., & Hawkins, J. (2004). The relationship between behaviours exhibited by children with autism and maternal stress. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(1), 16–26.CrossRef
go back to reference Veen-Mulders, L. van der, & Hoofdakker, B.J. van den. (2011). BPTG: Behavioral Parent Training Groningen for children with ADHD-group format. Groninger edragstherapeutische oudertraining voor kinderen met ADHD-groepsvariant. Groningen: Accare Universitair Centrum. Veen-Mulders, L. van der, & Hoofdakker, B.J. van den. (2011). BPTG: Behavioral Parent Training Groningen for children with ADHD-group format. Groninger edragstherapeutische oudertraining voor kinderen met ADHD-groepsvariant. Groningen: Accare Universitair Centrum.
go back to reference Warners, S. van, & Hoofdakker, B.J. van den. (2008). Protocollaire oudertraining bij kinderen met autisme. In C. Braet & S. Bögels (red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp. 201–228). Amsterdam: Boom. Warners, S. van, & Hoofdakker, B.J. van den. (2008). Protocollaire oudertraining bij kinderen met autisme. In C. Braet & S. Bögels (red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp. 201–228). Amsterdam: Boom.
go back to reference Warners, S. van, & Hoofdakker, B.J. van den. (2014a). Protocollaire oudertraining bij kinderen met een autismespectrumstoornis en gedragsproblemen. In C. Braet & S. Bögels (red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp.225-289). Amsterdam: Boom. Warners, S. van, & Hoofdakker, B.J. van den. (2014a). Protocollaire oudertraining bij kinderen met een autismespectrumstoornis en gedragsproblemen. In C. Braet & S. Bögels (red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp.225-289). Amsterdam: Boom.
go back to reference Warners, S. van, Hoofdakker, B.J. van den, Koster, F., & Veen, L, van der. (2014b). BPTG-I-ASS voor kinderen (4-12) met een autisme spectrumstoornis en gedragsproblemen. Groningen: Accare Universitair Centrum, interne uitgave/werkversie. Warners, S. van, Hoofdakker, B.J. van den, Koster, F., & Veen, L, van der. (2014b). BPTG-I-ASS voor kinderen (4-12) met een autisme spectrumstoornis en gedragsproblemen. Groningen: Accare Universitair Centrum, interne uitgave/werkversie.
Metagegevens
Titel
Sparta
Gedragstherapeutische oudertraining bij kinderen met autismespectrumstoornis en gedragsproblemen
Auteurs
Drs. Simone Breider
Dr. Annelies De Bildt
Dr. Barbara Van den Hoofdakker
Publicatiedatum
01-11-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2014
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-014-0048-2

Andere artikelen Uitgave 4/2014

Kind & Adolescent Praktijk 4/2014 Naar de uitgave

Tussendoor

Vakantiestress

Ten geleide

Onderbuikgevoel