Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

18-07-2016 | Original Article | Uitgave 3/2017

Child Psychiatry & Human Development 3/2017

Spanish Validation of the Separation Anxiety Assessment Scale

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 3/2017
Auteurs:
Aurora Orenes, Xavier Méndez, José M. García-Fernández

Abstract

The aim of this study was to investigate the factorial structure and psychometric properties of the Separation Anxiety Assessment Scale (SAAS) with Spanish schoolchildren. The participants in Study 1 were 1281 children aged 8–11. Exploratory factor analysis identified four factors: worry about calamitous events, fear of abandonment, fear of being alone, and fear of physical illness, which explained 47.77 % of the variance. The participants of Study 2 were 4628 schoolchildren aged 8–11. The four related factors model was validated by confirmatory factor analysis. The internal consistency (α = .84) and temporal stability (r = .77) were good. The convergent validity was evident from the pattern of correlations with the measures of separation anxiety, sensitivity to anxiety and school fears. The sensitivity of the scale was 83 %, and its specificity, 93 %. The complementary subscales predicted the diagnosis of separation anxiety disorder. The results support the reliability, validity and clinical utility of the SAAS.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2017

Child Psychiatry & Human Development 3/2017 Naar de uitgave