Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2018

01-06-2018 | Werk in uitvoering

Werk in uitvoering

SovaTAss: digitale werkvormen voor kinderen met autisme

Sociale vaardigheden trainen met games en apps

Auteurs: Job Van ’T Veer, Gijs Terlouw, Janneke Metselaar

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om hun sociale vaardigheden te verbeteren, maken kinderen met ASS steeds vaker gebruik van digitale werkvormen, zoals apps en games. Het SovaTass-project bouwt een eigen set, en zoekt uit wat werkt en wat niet.
Literatuur
go back to reference Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Timmerman, M.E., & De Bildt, A. (2014). A randomized controlled study of a social skills training for preadolescent children with autism spectrum disorders: generalization of skills by training parents and teachers? BMC Psychiatry, 14, 189-202. Dekker, V., Nauta, M.H., Mulder, E.J., Timmerman, M.E., & De Bildt, A. (2014). A randomized controlled study of a social skills training for preadolescent children with autism spectrum disorders: generalization of skills by training parents and teachers? BMC Psychiatry, 14, 189-202.
go back to reference Gates, J.A., Kang, E., & Lerner, M.D. (2017). Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. 52, 164-181. Gates, J.A., Kang, E., & Lerner, M.D. (2017). Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. 52, 164-181.
go back to reference Magnée, M., Cox, I.M., & Teunissen, J.P. (2015). eHealth onderzoek ter ondersteuning van mensen met autisme: Op weg naar richtlijnen voor praktijkgericht onderzoek. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 20, 120-134. Magnée, M., Cox, I.M., & Teunissen, J.P. (2015). eHealth onderzoek ter ondersteuning van mensen met autisme: Op weg naar richtlijnen voor praktijkgericht onderzoek. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 20, 120-134.
go back to reference Malinverni, L., Mora-Guiard, J., Padillo, V., Valero, L. (2017). An inclusive design approach for developing video games for children with autism spectrum disorder. Computers in Human Behavior, 71, 535-549. Malinverni, L., Mora-Guiard, J., Padillo, V., Valero, L. (2017). An inclusive design approach for developing video games for children with autism spectrum disorder. Computers in Human Behavior, 71, 535-549.
go back to reference Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., Abraham, C., Francis, J., Hardeman, W., & Wood C.E. (2013). The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques. Annals of Behavioral Medicine, 46, 1, 81-95. Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., Abraham, C., Francis, J., Hardeman, W., & Wood C.E. (2013). The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques. Annals of Behavioral Medicine, 46, 1, 81-95.
go back to reference Oinas-Kukkonen, H. (2013). A foundation for the study of behavior change support systems. Personal and Ubiquitous Computing, 17, 1223-1235. Oinas-Kukkonen, H. (2013). A foundation for the study of behavior change support systems. Personal and Ubiquitous Computing, 17, 1223-1235.
go back to reference Yperen, T.A.,van, Veerman, J.W., & Bijl, B. (2017). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Rotterdam: Lemniscaat. Yperen, T.A.,van, Veerman, J.W., & Bijl, B. (2017). Zicht op effectiviteit. Handboek voor praktijkgestuurd effectonderzoek in de jeugdzorg. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Zakari, H.M., & Simmons, D. (2014). A review of serious games for children with Autism Spectrum Disorders (ASD). In: Serious games development and applications. Lecture notes in computer science series (8778). Springer: Berlijn, Duitsland. pp. 93-107. Zakari, H.M., & Simmons, D. (2014). A review of serious games for children with Autism Spectrum Disorders (ASD). In: Serious games development and applications. Lecture notes in computer science series (8778). Springer: Berlijn, Duitsland. pp. 93-107.
Metagegevens
Titel
Werk in uitvoering
SovaTAss: digitale werkvormen voor kinderen met autisme
Sociale vaardigheden trainen met games en apps
Auteurs
Job Van ’T Veer
Gijs Terlouw
Janneke Metselaar
Publicatiedatum
01-06-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2018
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-018-0020-7

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Kind & Adolescent Praktijk 2/2018 Naar de uitgave

OriginalPaper

Vermijden

Psychobellettrie

Gedachten die verlammen