Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2010 | Original Paper | Uitgave 5/2010

Journal of Child and Family Studies 5/2010

Sources of Parental Knowledge as Moderators of the Relation Between Parental Psychological Control and Relational and Physical/Verbal Aggression

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 5/2010
Auteurs:
Alden E. Gaertner, Jamie L. Rathert, Paula J. Fite, Michael Vitulano, Porché T. Wynn, Jennifer Harber

Abstract

Previous research demonstrates that aspects of parenting interact to influence child adjustment. We aimed to extend this research by examining parenting strategies associated with behavioral control, specifically sources of parental knowledge regarding child behavior (child disclosure, parental solicitation, parental control), as moderators of the relation between psychological control and relational and physical/verbal aggression. Our sample included 89 children (56% male), ages 9–12. Consistent with prior research on child adjustment, low child disclosure was the only source of parental knowledge associated with both relational and physical/verbal aggression. Moreover, parental solicitation moderated the association between psychological control and relational, but not physical, aggression. That is, at high levels of parental solicitation, psychological control and relational aggression were positively related, whereas at low levels of parental solicitation, psychological control and relational aggression were unrelated. Implications and future directions are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2010

Journal of Child and Family Studies 5/2010 Naar de uitgave