Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2014 | Original Article | Uitgave 2/2014

Psychological Research 2/2014

Socially triggered negative affect impairs performance in simple cognitive tasks

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 2/2014
Auteurs:
Svenja Böttcher, Gesine Dreisbach
Belangrijke opmerkingen
We would like to thank Michaela Brandl, Julia Fritz and Constanze Schreiner for data collection.

Abstract

The aim of this research was to investigate the influence of a social-evaluative context on simple cognitive tasks. While another person present in the room evaluated photographs of beautiful women or landscapes by beauty/attractiveness, female participants had to perform a combination of digit-categorization and spatial-compatibility task. There, before every trial, one of the women or landscape pictures was presented. Results showed selective performance impairments: the numerical distance effects increased on trials that followed women pictures but only, if another person concurrently evaluated these women pictures. In a second experiment, using the affective priming paradigm, the authors show that female pictures have a more negative connotation when they are concurrently evaluated by another person (social-evaluative context) than when they are not evaluated (neutral context). Together, these results suggest that the social-evaluative context triggers mild negative affective reactions to women pictures which then impair performance in an unrelated task.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Psychological Research 2/2014 Naar de uitgave