Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

11-01-2018 | Empirical Research | Uitgave 10/2018

Journal of Youth and Adolescence 10/2018

Social Media Social Comparison of Ability (but not Opinion) Predicts Lower Identity Clarity: Identity Processing Style as a Mediator

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 10/2018
Auteurs:
Chia-chen Yang, Sean M. Holden, Mollie D. K. Carter

Abstract

Social comparison on social media has received increasing attention, but most research has focused on one type of social comparison and its psycho-emotional implications. Little is known about how different types of social comparison influence youth’s identity development. Drawing on the theories of identity processing styles and social comparison, we examined how two different forms of social comparison on social media related to three identity processing styles, which in turn predicted youth’s global self-esteem and identity clarity. We surveyed 219 college freshmen (Mage = 18.29; 74% female) once in the Fall and once in the Spring. Social comparison of ability on social media was related to concurrent diffuse-avoidant identity processing style, which predicted lower identity clarity months later. In contrast, social comparison of opinion on social media did not influence college freshmen’s global self-esteem and identity clarity through identity processing styles. The findings clarified the implications of online social comparison for youth’s identity development.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2018

Journal of Youth and Adolescence 10/2018 Naar de uitgave