Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

09-09-2017 | Editorial | Uitgave 10/2017

Journal of Youth and Adolescence 10/2017

Social Inequality, Life Course Transitions, and Adolescent Development: Introduction to the Special Issue

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 10/2017
Auteurs:
Marlis Buchmann, Annekatrin Steinhoff

Abstract

Conceptualizing adolescent development within a life course framework that links the perspectives on social inequality and early life course transitions has largely been absent from previous research. Such a conceptual model is needed, however, in order to understand how the individual development of agentic capacities and the opportunities and constraints inherent in the social contexts of growing up interact and jointly affect young people’s trajectories across the adolescent life stage. We present the corner stones of the conceptual “trident” of social inequality, life course transitions, and adolescent development and identify three major themes the eleven contributions to this special issue address within this conceptual framework: social and individual prerequisites and consequences of coping with life course transitions; intergenerational transmission belts of social inequality; socialization of agency in and outside the family home. These three themes exemplify the great analytical potential inherent in this framework.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2017

Journal of Youth and Adolescence 10/2017 Naar de uitgave