Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2007 | Original Paper | Uitgave 2/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2007

Social Cognition and Externalizing Psychopathology: An Investigation of the Mediating Role of Language

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 2/2007
Auteurs:
Zohreh Yaghoub Zadeh, Nancie Im-Bolter, Nancy J. Cohen
Belangrijke opmerkingen
This research was supported by a grant from Health Canada (NHRDP, 6606-4835) to the third author.

Abstract

The present study integrates findings from three lines of research on the association of social cognition and externalizing psychopathology, language and externalizing psychopathology, and social cognition and language functioning using Structural Equation Modeling (SEM). To date these associations have been examined in pairs. A sample of 354 clinic-referred children (aged 7 to14 years) recruited from a children’s mental health centre were tested on measures of language, social cognition, working memory, and child psychopathology. We compared a hypothesized model presenting language functioning as a mediator of the association between social cognition and externalizing psychopathology to a model presenting the independent contribution of language and social cognition to externalizing psychopathology. As hypothesized, we found that the mediation model fits the data better than the alternative model. Our findings have implications for developing and modifying intervention techniques for children with dual language and externalizing psychopathology.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2007 Naar de uitgave