Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2011 | Original Paper | Uitgave 6/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2011

Social and Non-Social Cueing of Visuospatial Attention in Autism and Typical Development

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2011
Auteurs:
John R. Pruett Jr, Angela LaMacchia, Sarah Hoertel, Emma Squire, Kelly McVey, Richard D. Todd, John N. Constantino, Steven E. Petersen
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-010-1090-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.
Richard D. Todd is now deceased.
Aspects of this paper were presented as posters at the 2009 Society for Neuroscience and American Academy of Child and Adolescent Psychiatry annual meetings.

Abstract

Three experiments explored attention to eye gaze, which is incompletely understood in typical development and is hypothesized to be disrupted in autism. Experiment 1 (n = 26 typical adults) involved covert orienting to box, arrow, and gaze cues at two probabilities and cue-target times to test whether reorienting for gaze is endogenous, exogenous, or unique; experiment 2 (total n = 80: male and female children and adults) studied age and sex effects on gaze cueing. Gaze cueing appears endogenous and may strengthen in typical development. Experiment 3 tested exogenous, endogenous, and gaze-based orienting in 25 typical and 27 Autistic Spectrum Disorder (ASD) children. ASD children made more saccades, slowing their reaction times; however, exogenous and endogenous orienting, including gaze cueing, appear intact in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2011 Naar de uitgave