Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2007 | Original Paper | Uitgave 4/2007

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2007

Social and Communication Abilities and Disabilities in Higher Functioning Individuals with Autism Spectrum Disorders: The Vineland and the ADOS

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2007
Auteurs:
Ami Klin, Celine A. Saulnier, Sara S. Sparrow, Domenic V. Cicchetti, Fred R. Volkmar, Catherine Lord

Abstract

The relationship between adaptive functioning (ability) and autism symptomatology (disability) remains unclear, especially for higher functioning individuals with autism spectrum disorder (ASD). This study investigates ability and disability using the Vineland and Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS), respectively, in two clinical samples of children with ASD. Participants included 187 males with VIQ > 70. Vineland scores were substantially below VIQ, highlighting the magnitude of adaptive impairments despite cognitive potential. A weak relationship was found between ability and disability. Negative relationships were found between age and Vineland scores and no relationships were found between age and ADOS scores. Positive relationships were found between IQ and Vineland Communication. Results stress the need for longitudinal studies on ability and disability in ASD and emphasize the importance of adaptive skills intervention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2007

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2007 Naar de uitgave