Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Sociaal-ecologische analyse

Auteur : E.M. Scholte

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 1

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hulpverlening aan jeugdigen met psychosociale problemen heeft als doel de problemen van de betreffende jeugdigen te verbeteren. Elke doordachte hulpverlening begint dan ook met een zorgvuldige diagnose. Hierin moet duidelijk worden dat er een probleem is, hoe het tot stand is gekomen en waardoor het eventueel in stand gehouden wordt. De hulpverlening kan vervolgens mede op deze oorzakelijke factoren worden afgestemd. De vraag die zich daarbij aandient luidt: op welke factoren moet worden gelet?
Literatuur
go back to reference Bertalanffly, L. von (1975). General System Theory: foundations, developments, applications. New-York: George Braziller. Bertalanffly, L. von (1975). General System Theory: foundations, developments, applications. New-York: George Braziller.
go back to reference Brink, L.T. ten, & Veerman, J.W. (1998). Risicofactoren en protectieve factoren in de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. In J.D. Bosch (red.). Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek en kinderpsychiatrie 3 (pp. 13-46). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Brink, L.T. ten, & Veerman, J.W. (1998). Risicofactoren en protectieve factoren in de ontwikkeling van kinderen en adolescenten. In J.D. Bosch (red.). Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek en kinderpsychiatrie 3 (pp. 13-46). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Bronfenbrenner, U. (1977). Towards an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513-531.CrossRef Bronfenbrenner, U. (1977). Towards an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32, 513-531.CrossRef
go back to reference Farrington, D.P., & West, D.J. (1981). The Cambridge study in delinquent development. In S.A. Mednick & A.E. Baert (Eds.). Prospective longitudinal research: an empirical basis for the primary prevention of psychosocial disorders (pp. 137-145). Oxford: Oxford University Press. Farrington, D.P., & West, D.J. (1981). The Cambridge study in delinquent development. In S.A. Mednick & A.E. Baert (Eds.). Prospective longitudinal research: an empirical basis for the primary prevention of psychosocial disorders (pp. 137-145). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Gabardino, J. (1976). A Preliminary study of some ecological correlates of child abuse: the impact of socio-economic stress on mothers. Child Development, 47, 178-185.CrossRef Gabardino, J. (1976). A Preliminary study of some ecological correlates of child abuse: the impact of socio-economic stress on mothers. Child Development, 47, 178-185.CrossRef
go back to reference Gerris, J. (1993). De betekenis van een gedragswetenschappelijke gezinspedagogische benadering van kinderbeschermingszaken. Gezin, 5, 157-179. Gerris, J. (1993). De betekenis van een gedragswetenschappelijke gezinspedagogische benadering van kinderbeschermingszaken. Gezin, 5, 157-179.
go back to reference Groenendaal, J.H.A., & Yperen, T.A. van (1994). Beschermende en bedreigende factoren. In J. Rispens, P.P. Goudena & J.J.M. Groenendaal (red.). Preventie van psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen (pp. 90-117). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Groenendaal, J.H.A., & Yperen, T.A. van (1994). Beschermende en bedreigende factoren. In J. Rispens, P.P. Goudena & J.J.M. Groenendaal (red.). Preventie van psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen (pp. 90-117). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hermanns, J.M.A. (1987). Risicofactoren in de ontwikkeling: de rol van de bijsturende omgeving. Kind & Adolescent, 8, 49-59. Hermanns, J.M.A. (1987). Risicofactoren in de ontwikkeling: de rol van de bijsturende omgeving. Kind & Adolescent, 8, 49-59.
go back to reference Hosman, C.M.H. (1983). i. Lisse: Swets & Zeitlinger. Hosman, C.M.H. (1983). i. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Kemp, R.A.T. de, Veerman, J.W., & Brink, L.T. ten (1997). Evaluatieonderzoek Families First Nederland. Utrecht: NIZW. Kemp, R.A.T. de, Veerman, J.W., & Brink, L.T. ten (1997). Evaluatieonderzoek Families First Nederland. Utrecht: NIZW.
go back to reference Ploeg, J.D. van der (1997). Gedragsproblemen. Ontwikkelingen en risico’s. Rotterdam: Lemniscaat. Ploeg, J.D. van der (1997). Gedragsproblemen. Ontwikkelingen en risico’s. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Riksen-Walraven, J.M.A. (1989). Meten in perspectief. Een levensloopmodel als achtergrond bij het meten en beïnvloeden van gedrag en interacties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 28, 16-33. Riksen-Walraven, J.M.A. (1989). Meten in perspectief. Een levensloopmodel als achtergrond bij het meten en beïnvloeden van gedrag en interacties. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 28, 16-33.
go back to reference Rink, J.E., & Raijmakers, L.P.T. (1990). Pedagogische verwaarlozing. Een theoretisch raamwerk. In J.E. Rink, L.P.T. Raijmakers, T. Klaseboer & B. Wolters (red.), Pedagogische verwaarlozing (pp. 10-28). Assen: Dekker & Van der Vegt. Rink, J.E., & Raijmakers, L.P.T. (1990). Pedagogische verwaarlozing. Een theoretisch raamwerk. In J.E. Rink, L.P.T. Raijmakers, T. Klaseboer & B. Wolters (red.), Pedagogische verwaarlozing (pp. 10-28). Assen: Dekker & Van der Vegt.
go back to reference Rispens, J., & Goudena, P.P. (1994). De theoretische fundering van pedagogische preventie. In J. Rispens, P. Goudena & J.J.M. Groenendaal (red.). Preventie van psychosociale problemen bij kinderen (pp. 46-58). Houten: Bohn, Stafieu & Van Loghum. Rispens, J., & Goudena, P.P. (1994). De theoretische fundering van pedagogische preventie. In J. Rispens, P. Goudena & J.J.M. Groenendaal (red.). Preventie van psychosociale problemen bij kinderen (pp. 46-58). Houten: Bohn, Stafieu & Van Loghum.
go back to reference Rutter, M., Tizard, T., Graham, P., & Whitmore, K. (1976). Isle of Wight Studies 1964-1974. Psychological Medicine, 6, 313-332.CrossRef Rutter, M., Tizard, T., Graham, P., & Whitmore, K. (1976). Isle of Wight Studies 1964-1974. Psychological Medicine, 6, 313-332.CrossRef
go back to reference Samaroff, A.J., & Chandler, M. (1975). Reproductive risk and the continuum of care taking casualty. In F. Hetherington (Ed.). Review of Child development, Vol. 4 (pp. 187-244). Chicago: University of Chicago Press. Samaroff, A.J., & Chandler, M. (1975). Reproductive risk and the continuum of care taking casualty. In F. Hetherington (Ed.). Review of Child development, Vol. 4 (pp. 187-244). Chicago: University of Chicago Press.
go back to reference Scholte, E.M. (1991). Hulpverlening bij psychosociale gedragsproblemen. Voorstel voor een sociaal-ecologische benadering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 2, 80-92. Scholte, E.M. (1991). Hulpverlening bij psychosociale gedragsproblemen. Voorstel voor een sociaal-ecologische benadering. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 2, 80-92.
go back to reference Scholte, E.M. (1993). Basisdiagnostiek in de psychosociale jeugdhulpverlening I: De Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 32, 251-270. Scholte, E.M. (1993). Basisdiagnostiek in de psychosociale jeugdhulpverlening I: De Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 32, 251-270.
go back to reference Scholte, E.M. (1996). De Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie (vsps), versie 4.0. Delft/Amsterdam: Eburon/Nippo. Scholte, E.M. (1996). De Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie (vsps), versie 4.0. Delft/Amsterdam: Eburon/Nippo.
go back to reference Scholte, E.M., & Douma, M. (1999). Validiteit en betrouwbaarheid van de VSPS. Kind & Adolescent, 20, 22-43. Scholte, E.M., & Douma, M. (1999). Validiteit en betrouwbaarheid van de VSPS. Kind & Adolescent, 20, 22-43.
go back to reference Stouthamer-Loeber, M., Loeber, R., Farrington, D.P., Zhang, Q., Kammen, W. van, & Maguin, E. (1993). The double edge of protective and risk factors for delinquency: Interrelationships and developmental patterns. Development and psychopathology, 683-701. Stouthamer-Loeber, M., Loeber, R., Farrington, D.P., Zhang, Q., Kammen, W. van, & Maguin, E. (1993). The double edge of protective and risk factors for delinquency: Interrelationships and developmental patterns. Development and psychopathology, 683-701.
go back to reference Terlouw, G.J., & Bruinsma, G.J.N. (1997). Self-reported delinquency in the Netherlands. In J. Junger-Tas, G.J. Terlouw & M.W. Klein (Eds.). Delinquent behavior among young people in the western world (pp. 102-130). Amsterdam: Kugler Publications. Terlouw, G.J., & Bruinsma, G.J.N. (1997). Self-reported delinquency in the Netherlands. In J. Junger-Tas, G.J. Terlouw & M.W. Klein (Eds.). Delinquent behavior among young people in the western world (pp. 102-130). Amsterdam: Kugler Publications.
go back to reference Werner, E., & Smith, R. (1977). Kauai’s children come of age. Honolulu: University of Hawai press. Werner, E., & Smith, R. (1977). Kauai’s children come of age. Honolulu: University of Hawai press.
Metagegevens
Titel
Sociaal-ecologische analyse
Auteur
E.M. Scholte
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7133-4_13