Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

24-05-2015 | Original Article | Uitgave 2/2016

Child Psychiatry & Human Development 2/2016

Sleep-Wake Patterns of Adolescents with Borderline Personality Disorder and Bipolar Disorder

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2016
Auteurs:
Christophe Huỳnh, Jean-Marc Guilé, Jean-Jacques Breton, Roger Godbout

Abstract

Sleep-wake patterns are rarely examined in adolescents with borderline personality disorder (BPD) or bipolar disorder (BD). Within a developmental perspective, this study explores the sleep-wake cycle of adolescents aged 12–17 years with BPD or BD and healthy controls (HC) during periods with and without entrainment by school/work schedules. Eighteen euthymic BPD, six euthymic BD, and 20 HC adolescents wore wrist actigraphy during nine consecutive days to assess sleep-wake patterns. During school/work days, BPD adolescents spent more time awake when they were in bed compared to HC and BD adolescents (p = 0.039). On schedule-free days, BPD and BD youths spent more time in bed compared to HC adolescents (p = 0.015). BPD adolescents woke up over 1 h later compared to HC (p = 0.003). Total sleep time was more variable between nights in BPD adolescents compared to the HC group (p = 0.031). Future research should explore if sleep-wake pattern disruptions are a cause or a consequence of BPD symptomatology in adolescents. Addressing sleep-wake pattern during clinical assessment and treatment of BPD adolescents may potentially reduce their symptoms; this therapeutic effect still needs to be evaluated.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Child Psychiatry & Human Development 2/2016 Naar de uitgave