Skip to main content
main-content
Top

08-06-2015 | Nieuws

Slapeloosheid opgelost met 1 uur cognitieve gedragstherapie

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Na een simpele therapiesessie van een uur gaat bijna driekwart van de mensen met acute slapeloosheid beter slapen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Northumbria University.

Veertig volwassenen, waarvan 55% vrouwen, met gemiddelde leeftijd 32 jaar en vergelijkbare klachten van slapeloosheid sinds een periode van minder dan 3 maanden, werden uitgenodigd voor een studie (1). Geen van de deelnemers nam slaapmedicatie en voor de meesten had de oorzaak van de slapeloosheid met werkstress, relatie- of familiale problemen te maken.

De helft kreeg cognitieve gedragstherapie gedurende één uur en de andere helft kreeg geen therapie. Cognitieve gedragstherapie is een vorm van psychotherapie die problemen op een rationele manier aanpakt: er wordt getracht via inzichten en kennis gedrag te veranderen (2). Deze therapievorm heeft haar deugdelijkheid bij slapeloosheid al bewezen, maar mensen houden de therapie niet altijd vol, omdat ze tijdrovend is: de sessies lopen gewoonlijk over 6 tot 8 weken. De Amerikaanse onderzoekers wilden weten of één enkele sessie kan volstaan bij kortdurende slapeloosheid (minder dan 3 maanden). Vier weken na de sessie cognitieve gedragstherapie bleek 60% van de behandelde groep geen slaapprobleem meer te hebben in vergelijking met 15% in de placebogroep.

De onderzoekers besluiten dat een enkele cognitieve gedragstherapeutische sessie waarschijnlijk volstaat bij kortdurende slapeloosheid bij jonge mensen die geen slaapmedicatie nemen.

(1) Ellis JG, Cushing T, Germain A. Treating Acute Insomnia: A Randomized Controlled Trial of a "Single-Shot" of Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia. Sleep. Published online June 1 2015

Bron: Gezondheidenwetenschap.be

Gerelateerd

 

Aanbevolen

2010 | hbo | Boek

Omgaan met slapeloosheid

Bijna een derde van de Nederlandse bevolking heeft regelmatig of vaak last van slapeloosheid. Slapeloosheid houdt in dat je moeite hebt om in slaap te komen en lang wakker ligt. Ook kan het voorkomen dat je in de loop van de nacht meerdere malen wakk

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.