Skip to main content
main-content
Top

12-02-2015 | Nieuws

Slaap-apps leuk, maar niet wetenschappelijk onderbouwd

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Slaap-apps worden tegenwoordig veel gedownload.  Deskundigen geloven er niet in. De apps zijn leuk om het slaappatroon bij te houden, maar verder nut wordt niet gezien.

Aan de hand van de bewegingen die de gebruiker in zijn slaap maakt kunnen de programma's de hoeveelheid diepe slaap per nacht registreren. In de ochtend tijdens de lichte slaap wordt de gebruiker gewekt.

Slaap-app's zijn populair omdat slaapproblemen en de interesse in slaap een verschijnsel van deze tijd zijn. Mensen hebben steeds meer problemen met inslapen en doorslapen. Veel mensen slapen een uur of anderhalf uur te kort per nacht.

Lichtgevende e-readers, tablets en smartphones in de avond zijn een van de oorzaken van slaapproblemen. Het blauwe licht dat de devices uitstralen zorgt er voor dat het slaaphormoon melatonine niet wordt aangemaakt. Licht en donker zijn het signaal voor de biologische klok. Door het licht kan de biologische klok worden verstoord. Slaaptekort wordt vervolgens vaak gecompenseerd met cafeïne en slaappillen.

Bloedonderzoek Harvard Medical School

Onderzoekers van de Harvard Medical School in de VS lieten twaalf mensen twee weken lang slapen in een laboratorium. Vijf dagen lazen zij voor het slapen uit een fysiek boek, terwijl de andere vijf dagen een iPad werd gebruikt. Uit bloedonderzoek bleek dat er minder melatonine werd aangemaakt bij het lezen op een tablet. Ook vielen de proefpersonen met de tablets minder snel in slaap en waren ze de volgende dag vermoeider.Hoewel voor het onderzoek een iPad werd gebruikt, zeggen de onderzoekers dat de conclusies ook gelden voor lichtgevende e-readers en andere elektronische apparaten. Die zenden licht uit met vergelijkbare golflengtes.

De resultaten zijn eind december 2014 gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences. Op computers met Windows, Linux en Mac en op iOS-apparaten is de software F.lux beschikbaar om de effecten van blauw licht tegen te gaan. De app zorgt ervoor dat schermen ‘s avonds warmere kleuren afgeven, waardoor het makkelijker moet worden om in slaap te vallen na gebruik van elektronica.

Slaap-app niet wetenschappelijk onderbouwd

Dat een slaap-app gebruikers kan wekken tijdens de lichte slaap is onwaarschijnlijk. Om te meten of iemand in zijn REM-slaap zit moet je electroden bevestigen aan iemands hoofd om de hersenactiviteit te meten. De bewegingen van de ogen en de gespannenheid van de spieren geven ook aan hoe diep iemand slaapt. Een app kan dat niet meten. Tijdens de nacht heb je meerder slaapcycli. Na de eerste helft van de nacht ga je al meer bewegen.

Slaap-apps geven een verkeerd idee van hoe mensen slapen.Mensen die graag hun slaap willen bijhouden kunnen beter naar andere producten kijken, zoals de ZEO. Bij dit apparaat wordt met een band een sensor aan het hoofd bevestigd. Draadloos wordt de informatie gedurende de nacht naar de smartphone gestuurd waar een speciaal programma de informatie analyseert. Volgens een artikel in The Journal of Sleep Research is dat redelijk betrouwbaar.

Slaap-app's zijn vooral leuk, maar niet wetenschappelijk onderbouwd. Het goed bijhouden en van slaap is veel complexer dan een app kan meten.

Bron: NAP, nu.nl
(afbeelding: Thinkstock)

Gerelateerd

Adressen Slaapklinieken in Nederland:

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.