Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Situatie-analyse (SA) – vanaf sessie 3

Auteurs: dr. Jenneke Wiersma, dr. Anneke van Schaik, prof.dr. Patricia van Oppen

Gepubliceerd in: Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy (CBASP) voor de behandeling van chronische depressie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De belangrijkste techniek binnen Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy (CBASP) is de ‘situatie-analyse’ (SA). De therapeut vraagt de cliënt, vanaf sessie 3, elke sessie een recente situatie in te brengen. Die situatie moet gaan over een interactie die de cliënt als problematisch heeft ervaren. Het eerste deel van de SA bestaat uit het minutieus in kaart brengen van wat er zich tijdens de interactie afspeelde op cognitief en gedragsniveau. In het tweede deel, de herstelfase, moedigt de therapeut de cliënt aan duidelijk te krijgen hoe het anders kan, welke gedachten in de weg zitten en wat de cliënt beter tegen zichzelf kan zeggen om het gewenste resultaat te bereiken. Het doel van SA is dat de cliënt zelfstandig deze probleemgerichte copingstrategieën leert toepassen. Naarmate de cliënt hiertoe beter in staat is, zal hij vaker een goed verlopende situatie inbrengen.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Proefabonnement BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met dit online abonnement heeft u toegang tot meer dan 50 (hand)boeken en naslagwerken, 19 tijdschriften (o.a. GZ-psychologie en Kind & Adolescent Praktijk) en diverse e-learnings (van COMET tot schematherapie). Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL e-book collectie GGZ

Metagegevens
Titel
Situatie-analyse (SA) – vanaf sessie 3
Auteurs
dr. Jenneke Wiersma
dr. Anneke van Schaik
prof.dr. Patricia van Oppen
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1001-2_6