Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2013 | Original Article | Uitgave 6/2013

Child Psychiatry & Human Development 6/2013

Separation Anxiety Avoidance Inventory-Child and Parent Version: Psychometric Properties and Clinical Utility in a Clinical and School Sample

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 6/2013
Auteurs:
Tina In-Albon, Andrea H. Meyer, Silvia Schneider

Abstract

The psychometric properties and clinical utility of the Separation Anxiety Avoidance Inventory, child and parent version (SAAI-C/P) were examined in two studies. The aim of the SAAI, a self- and parent-report measure, is to evaluate the avoidance relating to separation anxiety disorder (SAD) situations. In the first study, a school sample of 384 children and their parents (n = 279) participated. In the second study, 102 children with SAD and 35 children with other anxiety disorders (AD) were investigated. In addition, 93 parents of children with SAD, and 35 parents of children with other AD participated. A two-factor structure was confirmed by confirmatory factor analysis. The SAAI-C and SAAI-P demonstrated good internal consistency, test–retest reliability, as well as construct and discriminant validity. Furthermore, the SAAI was sensitive to treatment change. The parent–child agreement was substantial. Overall, these results provide support for the use of the SAAI-C/P version in clinical and research settings.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2013

Child Psychiatry & Human Development 6/2013 Naar de uitgave