Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2016

07-09-2016 | Opmerkelijk

Separatieangst: in de DSM-5 meer dan alleen een stoornis in de kindertijd

Auteurs: Cathy van der Sluis, MSc, Dr. Eline Möller

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Voor separatieangst geldt, net als voor de meeste angsten, dat het de gezonde ontwikkeling bevordert wanneer deze angst in beperkte mate aanwezig is. Voor de overleving is het bijvoorbeeld belangrijk dat baby’s een gehechtheidsband vormen met hun ouders of belangrijke andere verzorgers. Separatieangst heeft dus betrekking op de kwaliteit relaties aan te gaan met anderen (Pini et al. 2014). We spreken echter pas van een separatieangststoornis als er sprake is van een ‘niet bij de ontwikkelingsfase passende, buitensporige angst of vrees om gescheiden te worden van gehechtheidspersonen’ (American Psychiatric Association [APA] 2013). Deze angst kan zich op verschillende manieren uiten, waarbij er ten minste drie symptomen aanwezig moeten zijn om van een stoornis te spreken. Voorbeelden zijn overmatige stress bij (of bij anticipatie op) scheiding van huis of gehechtheidsfiguren, de angst om gescheiden te worden van een gehechtheidsfiguur doordat de gehechtheidsfiguur of de persoon zelf iets overkomt, of weigeren om ergens naar toe te gaan zonder de gehechtheidsfiguur. …
Literatuur
go back to reference APA – American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th. ed.). Arlington: American Psychiatric Publishing. APA – American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th. ed.). Arlington: American Psychiatric Publishing.
go back to reference APA – American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th. ed.). Arlington: American Psychiatric Publishing. APA – American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th. ed.). Arlington: American Psychiatric Publishing.
go back to reference Bögels, S. M., Knappe, S., & Clark, L. A. (2013). Adult separation anxiety disorder in DSM-5. Clinical psychology review, 33, 663–674.CrossRefPubMed Bögels, S. M., Knappe, S., & Clark, L. A. (2013). Adult separation anxiety disorder in DSM-5. Clinical psychology review, 33, 663–674.CrossRefPubMed
go back to reference Cooklin, A. R., Giallo, R., D’Esposito, F., Crawford, S., & Nicholson, J. M. (2013). Postpartum maternal separation anxiety, overprotective parenting, and children’s social-emotional well-being: Longitudinal evidence from an Australian cohort. Journal of Family Psychology, 27, 618–628.CrossRefPubMed Cooklin, A. R., Giallo, R., D’Esposito, F., Crawford, S., & Nicholson, J. M. (2013). Postpartum maternal separation anxiety, overprotective parenting, and children’s social-emotional well-being: Longitudinal evidence from an Australian cohort. Journal of Family Psychology, 27, 618–628.CrossRefPubMed
go back to reference Costello, E. J., Egger, H. L., & Angold, A. (2005). The developmental epidemiology of anxiety disorders: phenomenology, prevalence, and comorbidity. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 14, 631–648.CrossRefPubMed Costello, E. J., Egger, H. L., & Angold, A. (2005). The developmental epidemiology of anxiety disorders: phenomenology, prevalence, and comorbidity. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 14, 631–648.CrossRefPubMed
go back to reference Egger, H. L., & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioral disorders in preschool children: presentation, nosology, and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 313–337.CrossRefPubMed Egger, H. L., & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioral disorders in preschool children: presentation, nosology, and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 313–337.CrossRefPubMed
go back to reference Pini, S., Abelli, M., Troisi, A., Siracusano, A., Cassano, G. B., Shear, K. M., & Baldwin, D. (2014). The relationships among separation anxiety disorder, adult attachment style and agoraphobia in patients with panic disorder. Journal of anxiety disorders, 28, 741–746.CrossRefPubMed Pini, S., Abelli, M., Troisi, A., Siracusano, A., Cassano, G. B., Shear, K. M., & Baldwin, D. (2014). The relationships among separation anxiety disorder, adult attachment style and agoraphobia in patients with panic disorder. Journal of anxiety disorders, 28, 741–746.CrossRefPubMed
go back to reference Silove, D., Alonso, J., Bromet, E., Gruber, M., Sampson, N., Scott, K., Jonge, P. de, et al. (2015). Pediatric-onset and adult-onset separation anxiety disorder across countries in the World Mental Health Survey. American Journal of Psychiatry, 172, 647–656.CrossRefPubMed Silove, D., Alonso, J., Bromet, E., Gruber, M., Sampson, N., Scott, K., Jonge, P. de, et al. (2015). Pediatric-onset and adult-onset separation anxiety disorder across countries in the World Mental Health Survey. American Journal of Psychiatry, 172, 647–656.CrossRefPubMed
go back to reference Stein, D. J., & Nesse, R. M. (2015). Normal and abnormal anxiety in the age of DSM-5 and ICD-11. Emotion Review, 7, 223–229.CrossRef Stein, D. J., & Nesse, R. M. (2015). Normal and abnormal anxiety in the age of DSM-5 and ICD-11. Emotion Review, 7, 223–229.CrossRef
go back to reference Wakefield, J. C. (2016). Diagnostic issues and controversies in DSM-5: Return of the false positives problem. Annual Review of Clinical Psychology, 12, 105–132.CrossRefPubMed Wakefield, J. C. (2016). Diagnostic issues and controversies in DSM-5: Return of the false positives problem. Annual Review of Clinical Psychology, 12, 105–132.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Separatieangst: in de DSM-5 meer dan alleen een stoornis in de kindertijd
Auteurs
Cathy van der Sluis, MSc
Dr. Eline Möller
Publicatiedatum
07-09-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2016
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-016-0116-5

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Kind en adolescent 3/2016 Naar de uitgave