Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2009 | Uitgave 5/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2009

Sensory Over-Responsivity in Elementary School: Prevalence and Social-Emotional Correlates

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2009
Auteurs:
A. Ben-Sasson, A. S. Carter, M. J. Briggs-Gowan

Abstract

Sensory over-responsivity (SOR) towards tactile and auditory input can impact children’s participation in academic and social activities; however the prevalence of SOR behaviors and their relation to social-emotional problems and competence has not been rigorously studied. This study investigated SOR in a representative sample of elementary school-aged children (n = 925, 50% boys, ages 7–11 years) who were followed from infancy. Sixteen percent of parents reported that at least four tactile or auditory sensations bothered their children. Being bothered by certain sensations was common while others were relatively rare. Parents of children with versus without elevated SOR in school-age reported higher frequencies of early and co-occurring internalizing, externalizing, and dysregulation problems, and lower levels of concurrent adaptive social behaviors. Early identification of elevated SOR and assessment of concurrent social-emotional status are important to minimize their impact on social adaptive behaviors at school age.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2009 Naar de uitgave