Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Seksuele en relationele voorlichting en vorming

Auteur : Mathieu Heemelaar

Gepubliceerd in: Seksualiteit, intimiteit en hulpverlening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk komt de seksuele en relationele voorlichting en vorming bij negen (doel)groepen aan de orde. Onder seksuele voorlichting wordt verstaan het overdragen van kennis over seksualiteit. Seksuele en relationele vorming betreft het ontwikkelen van competenties en het overdragen van normen en waarden. De lezer verwerft basisinformatie over voorlichtingskunde en teamsamenwerking en leert een effectief voorlichtingsprogramma te ontwerpen en uit te voeren. Er is speciale aandacht voor begeleiding van gebruik van sociale media en voor preventie- en voorlichtingsmethodiek op het gebied van soa en hiv en pornografie, voorlichting en hulpverlening voor prostitués/prostituees en begeleiding bij seksuele contacten van gedetineerden. Professionele vorming is erop gericht dat cliënten bevredigende intieme en seksuele relaties kunnen hebben. Ook cliënten hebben seksuele rechten. In dit hoofdstuk is er veel aandacht voor seksuele contacten van cliënten. Naast de problematische kant is er ook aandacht voor leuke en lekkere seks.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Seksuele en relationele voorlichting en vorming
Auteur
Mathieu Heemelaar
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1928-2_4