Samenvatting
In dit hoofdstuk komt de seksuele en relationele voorlichting en vorming bij negen (doel)groepen aan de orde. Onder seksuele voorlichting wordt verstaan het overdragen van kennis over seksualiteit. Seksuele en relationele vorming betreft het ontwikkelen van competenties en het overdragen van normen en waarden. De lezer verwerft basisinformatie over voorlichtingskunde en teamsamenwerking en leert een effectief voorlichtingsprogramma te ontwerpen en uit te voeren. Er is speciale aandacht voor begeleiding van gebruik van sociale media en voor preventie- en voorlichtingsmethodiek op het gebied van soa en hiv en pornografie, voorlichting en hulpverlening voor prostitués/prostituees en begeleiding bij seksuele contacten van gedetineerden. Professionele vorming is erop gericht dat cliënten bevredigende intieme en seksuele relaties kunnen hebben. Ook cliënten hebben seksuele rechten. In dit hoofdstuk is er veel aandacht voor seksuele contacten van cliënten. Naast de problematische kant is er ook aandacht voor leuke en lekkere seks.