Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

17-11-2017 | Original Article | Uitgave 4/2018

Child Psychiatry & Human Development 4/2018

Screening Accuracy of the Brief Infant Toddler Social-Emotional Assessment to Identify Autism Spectrum Disorder in Toddlers Born at Less Than 30 Weeks’ Gestation

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2018
Auteurs:
Kelly M. Boone, Anne K. Brown, Sarah A. Keim

Abstract

Despite the higher prevalence of autism spectrum disorder (ASD) in children born preterm, valid screening tools for use in preterm populations are lacking. We aimed to evaluate the screening accuracy of the Brief Infant Toddler Social-Emotional Assessment (BITSEA) and to compare it to the Pervasive Developmental Disorders Screening Test—II, Stage 2, Developmental Clinic Screener (PDDST-II-DCS) in identifying ASD diagnosis in toddlers born at < 30 weeks’ gestation. Caregivers (94% mothers) of 555 children completed questionnaires (BITSEA, PDDST-II-DCS, socio-demographics) when the children (58% male) were 18–36 months. Medical charts were abstracted 3.5 years later and showed that 4% (n = 24) of children had an ASD diagnosis. BITSEA competence (sensitivity = .74; specificity = .76) and ASD (sensitivity = .70; specificity = .73) subscales demonstrated better accuracy in identifying ASD compared to the recommended PDDST-II-DCS cut-score (sensitivity = .73; specificity = .64), specifically as it related to specificity. Additional studies are needed in other preterm populations to replicate these findings.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2018

Child Psychiatry & Human Development 4/2018 Naar de uitgave