1999 | Boek
Over dit boek
4. 2 Wie is cliënt van de schoolmaatschappelijk werker? 60 4. 3 Brandpunt: de relatie ouders-school en het positieverschil 62 4. 4 Fasering 63 4. 5 Fasen 0 en 1: aanmelding en intake 63 4. 6 Fase 2: probleemanalyse 78 4. 7 Fase 3: doelformulering 83 4. 8 Fase 4: plan van aanpak 86 4. 9 Fase 5: uitvoering 90 4. 10 Fase 6: afsluiting 95 4. 11 Afwijken van fasenschema’s en procedures 99 5 Schoolmaatschappelijk werk: deel van een geheel 102 5. 1 Inleiding 102 5. 2 Een rondgang op de werkplek 103 5. 3 Probleemcategorieën 103 5. 4 Diverse disciplines en interdisciplinaire samenwerking 105 5. 5 ‘Meerkennis’ van de schoolmaatschappelijk werker 110 5. 6 Beroepsgeheim 111 5. 7 Schoolmaatschappelijk werk als eenmanspost 115 6 Grenzen – een punt achter de samenwerking? 117 6. 1 Inleiding 117 6. 2 Grenzen bepaald door structurele factoren 118 6. 3 Grenzen bepaald door individuele factoren 118 6. 4 Functie van grenzen 122 Literatuur 123 Over de auteur 125 6 Inleiding Er is de laatste jaren een toenemende vraag naar schoolmaatschap- lijk werk vanuit de scholen, met name in de grote steden. Scho- maatschappelijk werk is niet nieuw; het kwam reeds in de jaren na de Tweede Wereldoorlog tot ontwikkeling maar bleef veelal beperkt tot het speciaal onderwijs. De huidige vraag naar schoolmaatschappelijk werk komt echter niet zozeer vanuit het speciaal onderwijs, maar vanuit de scholen voor primair en voortgezet onderwijs.