Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

27. Schoolklassen

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel de groepsdynamica als apart wetenschapsgebied al bijna honderd jaar bestaat, is het opmerkelijk dat men zich weinig heeft beziggehouden met de groepsdynamica van schoolklassen. Uit onderzoek blijkt dat studiesucces samenhangt met betrokkenheid bij onderwijsactiviteiten en relaties met studiegenoten tijdens deze activiteiten. Leren, presteren en vasthouden in het geheugen hebben sociale wortels. Dit geldt des te meer wanneer onderwijs breder opgevat wordt, dan alleen het overdragen van feiten of vaardigheden. Ruimer opgevat gaat het in onderwijs ook om persoonlijke ontwikkeling, leren van creatief en analytisch denken, verbeteren van communicatieve vaardigheden en kritische reflectie op eigen denkpatronen en waarden. Hieraan kan het bewust toepassen van principes uit de groepsdynamica bijdragen, omdat dit de relatie tussen docent en student, en de relaties tussen studenten onderling kan bevorderen. Bovendien kunnen zulke principes bijdragen tot een hogere participatie en motivatie, meer enthousiasme en betrokkenheid en een soepeler communicatie in de klas. In dit hoofdstuk worden dertien groepsdynamische principes besproken.
Voetnoten
1
Ik gebruik in dit hoofdstuk vooral de termen leerkracht en leerling. Je kunt daar natuurlijk ook docent respectievelijk student voor lezen. Ik gebruik ook de woorden les en klas. Daar kun je ook college, werkgroep, projectgroep, enzovoort, voor lezen.
 
Literatuur
go back to reference Billson, J.M. (2015). Group dynamics in the college classroom: key principles for effective teaching and learning. (Niet eerder gepubliceerd.) Billson, J.M. (2015). Group dynamics in the college classroom: key principles for effective teaching and learning. (Niet eerder gepubliceerd.)
go back to reference Billson, J.M. (1998). Group process in the college classroom: building relationships for learning. In C. Howery, N. Perrin & J. Seem (Eds.), Teaching sociological practice. A resource book. Washington, DC: American Sociological Association. Billson, J.M. (1998). Group process in the college classroom: building relationships for learning. In C. Howery, N. Perrin & J. Seem (Eds.), Teaching sociological practice. A resource book. Washington, DC: American Sociological Association.
go back to reference Billson, J.M. (1986). The college classroom as a small group: some implications for teaching and learning. Teaching Sociology, 14, 143–151.CrossRef Billson, J.M. (1986). The college classroom as a small group: some implications for teaching and learning. Teaching Sociology, 14, 143–151.CrossRef
go back to reference Eggins, H. (Ed.) (2003). Globalization and reform in higher education. Maidenhead: SRHE and Open University Press. Eggins, H. (Ed.) (2003). Globalization and reform in higher education. Maidenhead: SRHE and Open University Press.
go back to reference Franken, J.T. (1993). Docent-gecentreerd hoger onderwijs versus student-gecentreerd hoger onderwijs. Internet: edocs.ub.unimaas.nl/ul-docs/ul-documents/dghovsgo.pdf. Franken, J.T. (1993). Docent-gecentreerd hoger onderwijs versus student-gecentreerd hoger onderwijs. Internet: edocs.ub.unimaas.nl/ul-docs/ul-documents/dghovsgo.pdf.
go back to reference Schmuck, R.A., & Schmuck, P. (2001). Group processes in the classroom (8th Ed.). New York: McGraw Hill. Schmuck, R.A., & Schmuck, P. (2001). Group processes in the classroom (8th Ed.). New York: McGraw Hill.
go back to reference Verclyte, G. (2001). Methodisch omgaan met de klas als groep. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (D4300). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Verclyte, G. (2001). Methodisch omgaan met de klas als groep. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (D4300). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Schoolklassen
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_27