Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2010 | Artikelen | Uitgave 1/2010

Kind en adolescent 1/2010

@school project: prevalentie en functies van problematisch schoolverzuim in het Rotterdamse basisonderwijs

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2010
Auteurs:
Dr. Patricia Vuijk, Dr. David A. Heyne, Dr. Esther S. van Efferen-Wiersma
Belangrijke opmerkingen
Dr. P. Vuijk is senior wetenschappelijk onderzoeker bij de Unit Onderzoek en Ontwikkeling van de ced-Groep te Rotterdam en het lectoraat Educatieve Dienstverlening bij Hogeschool INHolland te Den Haag. patricia.Dr. D. A. Heyne is universitair hoofddocent bij de Afdeling Ontwikkelingspsychologie van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden. Drs. E. S. van Efferen-Wiersma is projectleider Wijzer Onderwijs bij de Unit Onderzoek en Ontwikkeling van de ced-Groep te Rotterdam.

samenvatting

De prevalentie van problematisch schoolverzuim en de verschillende vormen (spijbelen, angstgerelateerde schoolweigering en schoolonthouding) werden onderzocht bij een steekproef van 345 Rotterdamse basisschoolkinderen. Daarnaast werden vier functies die problematisch schoolverzuim kan hebben voor kinderen onderzocht met behulp van kind-, ouder- en leerkrachtgegevens. Een vijfde functie die problematisch schoolverzuim kan hebben voor ouders werd onderzocht met behulp van leerkracht- en oudergegevens. De prevalentie van problematisch schoolverzuim in de onderzochte maand bedroeg 10.7%. Schoolonthouding door ouders kwam het meest voor, gevolgd door angstgerelateerde schoolweigering, een gecombineerde vorm (schoolweigering, spijbelen en schoolonthouding kwamen in combinaties van twee vormen voor) en spijbelen. Kinderen die geclassificeerd werden als problematisch schoolverzuimers rapporteerden zelf hogere scores op vier functies van schoolverzuim dan kinderen zonder problematisch schoolverzuim. Ouders van kinderen met angstgerelateerde schoolweigeringsproblematiek rapporteerden hogere niveaus van vermijden van schoolgerelateerde stimuli die angst en depressieve gevoelens oproepen dan ouders van kinderen die in aanmerking kwamen voor schoolonthoudingsproblematiek.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2010

Kind en adolescent 1/2010 Naar de uitgave