Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2009 | Empirical Research | Uitgave 2/2009

Journal of Youth and Adolescence 2/2009

School and Neighborhood Contexts, Perceptions of Racial Discrimination, and Psychological Well-being Among African American Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 2/2009
Auteurs:
Eleanor K. Seaton, Tiffany Yip

Abstract

The present study examined contextual influences on the relationship between racial discrimination (individual, cultural, and collective/institutional) and psychological well-being. Two hundred and fifty two African American adolescents (46% male and 54% female, average age = 16) completed measures of racial discrimination, self-esteem, depressive symptoms and life satisfaction. Archival information regarding the racial/ethnic composition of the participants’ neighborhoods and schools was used and increased school diversity was linked to increased perceptions of cultural discrimination. Regardless of school and neighborhood diversity, high perceptions of collective/institutional discrimination were linked to lower self-esteem for students in high diversity settings. Further, high levels of collective/institutional discrimination were associated with lower life satisfaction for African American youth in low diversity settings.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2009

Journal of Youth and Adolescence 2/2009 Naar de uitgave