Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2018

01-03-2018

Schatgraven in uitstroomdata speciaal onderwijs

Wat maakt dat leerlingen kansrijk school verlaten?

Auteurs: Jan Bijstra, Johan Lummen

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Scholen in het (voortgezet) speciaal onderwijs brengen elk jaar in kaart wat de vervolgbestemmingen van schoolverlaters zijn. Zo blijkt bijvoorbeeld hoeveel leerlingen naar een reguliere school zijn gegaan. Maar kan op basis van leerling- en schoolfactoren ook worden voorspeld hoe dat ‘uitstroombeeld’ eruit gaat zien?
Literatuur
go back to reference Bijstra, J.O. (2016). Verschillen in uitstroomgegevens; op zoek naar verklaringen. Groningen: RENN4 (intern rapport). Bijstra, J.O. (2016). Verschillen in uitstroomgegevens; op zoek naar verklaringen. Groningen: RENN4 (intern rapport).
go back to reference Bijstra, J.O., & Lummen, J. (2017). Sloppy Road. Op weg naar voorspellers van kwaliteit in de RENN4 scholen. Groningen: RENN4 (intern rapport). Bijstra, J.O., & Lummen, J. (2017). Sloppy Road. Op weg naar voorspellers van kwaliteit in de RENN4 scholen. Groningen: RENN4 (intern rapport).
go back to reference Chawla, V., Bowyer, K.W., Hall, L.O., & Kegelmeyer, W.P. (2002). SMOTE: Synthetic Minority Oversampling Technique. Journal of Artificial Intelligence Research, 16, 321-357. Chawla, V., Bowyer, K.W., Hall, L.O., & Kegelmeyer, W.P. (2002). SMOTE: Synthetic Minority Oversampling Technique. Journal of Artificial Intelligence Research, 16, 321-357.
go back to reference Geert, P.L.C. van (2008). Nonlinear-complexdynamic- systems in developmental psychology. In S. Guastello, M. Koopmans, & D. Pincus (red.). Chaos and complexity in psychology – The theory of nonlinear dynamical systems (pp. 242-281). Cambridge: Cambridge University Press. Geert, P.L.C. van (2008). Nonlinear-complexdynamic- systems in developmental psychology. In S. Guastello, M. Koopmans, & D. Pincus (red.). Chaos and complexity in psychology – The theory of nonlinear dynamical systems (pp. 242-281). Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Inspectie van het Onderwijs (2015a). Kwantitatieve gegevens opbrengstbevraging. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs. Inspectie van het Onderwijs (2015a). Kwantitatieve gegevens opbrengstbevraging. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
go back to reference Inspectie van het Onderwijs (2015b). Uitwerking berekening Risicomodel sector SO 2015. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs. Inspectie van het Onderwijs (2015b). Uitwerking berekening Risicomodel sector SO 2015. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
go back to reference Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2014). Kerndoelen voortgezet speciaal onderwijs. Den Haag: Ministerie van OCW. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2014). Kerndoelen voortgezet speciaal onderwijs. Den Haag: Ministerie van OCW.
go back to reference Stichting Leerplan Ontwikkeling (2012). Kerndoelen Speciaal Onderwijs. Enschede: SLO. Stichting Leerplan Ontwikkeling (2012). Kerndoelen Speciaal Onderwijs. Enschede: SLO.
Metagegevens
Titel
Schatgraven in uitstroomdata speciaal onderwijs
Wat maakt dat leerlingen kansrijk school verlaten?
Auteurs
Jan Bijstra
Johan Lummen
Publicatiedatum
01-03-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2018
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-018-0014-5

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Kind & Adolescent Praktijk 1/2018 Naar de uitgave

Uit de Praktijk

Een wereld van papier