Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

17. Samenwerken en leren binnen onderwijs en training, hoe doe je dat?

Auteur : Monique Bekker

Gepubliceerd in: Veranderende samenwerking in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Beroepsbeoefenaars in het medisch onderwijs dienen al in een vroegtijdig stadium te leren samenwerken. Eén van de te behalen competenties uit de CanMEDS-rollen beslaat daarom de rol van samenwerker. Met deze competentie kunnen studenten vanaf dag één van hun opleiding aan de slag, mits er onderwijs wordt gegeven vanuit het concept samenwerkend leren. Samenwerkend leren wordt gezien als één van de krachtigste instructiestrategieën om het zelfstandig leren van studenten te ontwikkelen. Studenten leren aanzienlijk effectiever als zij zichzelf als groep ervaren dan wanneer zij zich zien als een verzameling individuen. In dit hoofdstuk wordt het succes van deze methode besproken, net als de organisatie van het onderwijs. Deze methode vereist veel voorbereiding en inzicht in individueel en groepsgedrag. Ook wordt er ingegaan op de benodigde sociale vaardigheden bij studenten en de invloed hiervan op het groepsproces. Tot slot worden er tips gegeven over hoe docenten samenwerking tussen studenten kunnen begeleiden.
Voetnoten
1
Zie de brochure Competent met Compassie ten behoeve van de opleiding Geneeskunde, VUmc, Amsterdam; 2012.
 
Metagegevens
Titel
Samenwerken en leren binnen onderwijs en training, hoe doe je dat?
Auteur
Monique Bekker
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9973-4_17