Ga naar de hoofdinhoud
Top

31. Samen werken aan kwaliteit van zorg

  • 2019
  • OriginalPaper
  • Hoofdstuk
Gepubliceerd in:
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De overheid heeft de inzet van hbo-verpleegkundigen gestimuleerd, zowel in het onderwijs als in zorgorganisaties. Uit onderzoek is gebleken dat een hbo-verpleegkundige een aantal CANMEDS-rollen vrij gemakkelijk aanneemt, zoals die van zorgverlener en communicator. De rollen van reflectieve professional en kwaliteitsbevorderaar worden echter onvoldoende benut. Twee belangrijke ontwikkelingen in de ouderenzorg bieden hbo-verpleegkundigen vijf uitdagingen om deze rollen beter in te zetten. De overgang van een traditionele naar een lerende werkomgeving is verbonden met de uitdagingen van het creëren van een lerende en innoverende werkomgeving (inclusief praktijkonderzoek opzetten) en de omgaan met weerstand tijdens een innovatie. Het adequaat omgaan met functiedifferentiatie is verbonden met het bevorderen van interprofessionele samenwerking, het waarborgen van persoonsgericht werken waarbij positieve samenwerkingsrelaties worden bevorderd en het delen van kennis die aansluit bij andere zorgprofessionals. Het hoofdstuk bespreekt per uitdaging een aantal aanbevelingen, die gebaseerd zijn op de theorie van Practice Development.

Digitaal aanvullende content

De online versie van dit artikel (https://​doi.​org/​10.​1007/​978-90-368-2155-1_​31) bevat aanvullend materiaal, toegankelijk voor daartoe geautoriseerde gebruikers.
Titel
Samen werken aan kwaliteit van zorg
Auteurs
Drs. E. V. Habes
Dr. M. W. C. Snoeren
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2155-1_31
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.