Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2017

01-09-2017

Samen naar de top van de angstladder: intensieve groepstraining voor angstige jongeren

Auteurs: Drs. Henriet Scholts, Drs. Hadewey Koopmans, Dr. Maaike Nauta

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Onder het motto ‘In de zomer van je angst af’ werd vorig jaar een intensieve angstbehandeling van acht dagen in twee weken gegeven. Zo’n kort maar krachtige groepsbehandeling brengt meer focus, minder afleiding en minder ruimte voor vermijdingsgedrag, was het idee. Jongeren en hun ouders waren positief.
Literatuur
go back to reference Angelosante, A.G., Pincus, D.B., Whitton, S.W., Cheron, D., & Pian, J. (2009). Implementation of an intensive treatment protocol for adolescents with panic disorder and agoraphobia. Cognitive and Behavioral Practice, 16(3), 345–357. Angelosante, A.G., Pincus, D.B., Whitton, S.W., Cheron, D., & Pian, J. (2009). Implementation of an intensive treatment protocol for adolescents with panic disorder and agoraphobia. Cognitive and Behavioral Practice, 16(3), 345–357.
go back to reference Birmaher, B., Khetarpal, S., Brent, D., Cully, M., Balach, L., Kaufman, J., & McKenzie Neer, S. (1997). The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): Scale construction and psychometric characteristics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 545-553. Birmaher, B., Khetarpal, S., Brent, D., Cully, M., Balach, L., Kaufman, J., & McKenzie Neer, S. (1997). The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): Scale construction and psychometric characteristics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 545-553.
go back to reference Bögels, S.M. (2008). Denken + Doen = Durven. Werkboek voor ouders. Amsterdam: Boom Uitgevers. Bögels, S.M. (2008). Denken + Doen = Durven. Werkboek voor ouders. Amsterdam: Boom Uitgevers.
go back to reference Chase, R.M., Whitton, S.W., & Pincus, D.B. (2012). Treatment of adolescent panic disorder: A nonrandomized comparison of intensive versus weekly CBT. Child & Family Behavior Therapy, 34(4), 305-323. Chase, R.M., Whitton, S.W., & Pincus, D.B. (2012). Treatment of adolescent panic disorder: A nonrandomized comparison of intensive versus weekly CBT. Child & Family Behavior Therapy, 34(4), 305-323.
go back to reference Craske, M.G., Treanor, M., Conway, C.C., Zbozinek, T., & Vervliet, B. (2014). Maximizing exposure therapy: An inhibitory learning approach. Behaviour Research And Therapy, 58, 10-23. Craske, M.G., Treanor, M., Conway, C.C., Zbozinek, T., & Vervliet, B. (2014). Maximizing exposure therapy: An inhibitory learning approach. Behaviour Research And Therapy, 58, 10-23.
go back to reference Donovan, C.L., Cobham, V., Waters, A.M., & Occhipinti, S. (2015). Intensive group-based CBT for child social phobia: A pilot study. Behavior Therapy, 46(3), 350-364. Donovan, C.L., Cobham, V., Waters, A.M., & Occhipinti, S. (2015). Intensive group-based CBT for child social phobia: A pilot study. Behavior Therapy, 46(3), 350-364.
go back to reference Hendriks, L., Kleine, R. de, Heyvaert, M., Becker, E.S., Hendriks, G.J., & van Minnen, A. (2017). Intensive prolonged exposure treatment for adolescent complex post traumatic stress disorders: a single-trial design. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. Hendriks, L., Kleine, R. de, Heyvaert, M., Becker, E.S., Hendriks, G.J., & van Minnen, A. (2017). Intensive prolonged exposure treatment for adolescent complex post traumatic stress disorders: a single-trial design. The Journal of Child Psychology and Psychiatry.
go back to reference Kendall, P.C., & Hedtke, K. (2006). Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual (3e druk). Ardmore, PA: Workbook Publishing. Kendall, P.C., & Hedtke, K. (2006). Cognitive-behavioral therapy for anxious children: Therapist manual (3e druk). Ardmore, PA: Workbook Publishing.
go back to reference Manassis, K., Mendlowitz, S.L., Scapillato, D., Avery, D., Fiksenbaum, L., Freire, M., & Owens, M. (2002). Group and individual cognitive-behavioral therapy for childhood anxiety disorders. A randomized trial. Journal Of The American Academy Of Child & Adolescent Psychiatry, 41(12), 1423-1430. Manassis, K., Mendlowitz, S.L., Scapillato, D., Avery, D., Fiksenbaum, L., Freire, M., & Owens, M. (2002). Group and individual cognitive-behavioral therapy for childhood anxiety disorders. A randomized trial. Journal Of The American Academy Of Child & Adolescent Psychiatry, 41(12), 1423-1430.
go back to reference Marien, W.E., Storch, E.A., Geffken, G.R., & Murphy, T.K. (2009). Intensive family-based cognitive-behavioral therapy for pediatric obsessive-compulsive disorder: Applications for treatment of medication partial- or nonresponders. Cognitive And Behavioral Practice, 16(3), 304-316. Marien, W.E., Storch, E.A., Geffken, G.R., & Murphy, T.K. (2009). Intensive family-based cognitive-behavioral therapy for pediatric obsessive-compulsive disorder: Applications for treatment of medication partial- or nonresponders. Cognitive And Behavioral Practice, 16(3), 304-316.
go back to reference Nauta, M.H., Scholing, H.A. en Emmelkamp, P.M.G. (1998). Idiosyncratische angstlijst (Angst en Actie). Groningen: Vakgroep Klinische Psychologie RuG. Nauta, M.H., Scholing, H.A. en Emmelkamp, P.M.G. (1998). Idiosyncratische angstlijst (Angst en Actie). Groningen: Vakgroep Klinische Psychologie RuG.
go back to reference Reynolds, S., Wilson, C., Austin, J., & Hooper, L. (2012). Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 32(4), 251-262. Reynolds, S., Wilson, C., Austin, J., & Hooper, L. (2012). Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 32(4), 251-262.
go back to reference Santucci, L.C., & Ehrenreich-May, J. (2013). A randomized controlled trial of the Child Anxiety Multi-Day Program (CAMP) for separation anxiety disorder. Child Psychiatry And Human Development, 44(3), 439-451. Santucci, L.C., & Ehrenreich-May, J. (2013). A randomized controlled trial of the Child Anxiety Multi-Day Program (CAMP) for separation anxiety disorder. Child Psychiatry And Human Development, 44(3), 439-451.
go back to reference Werkgroep Multidisciplinaire Zorgstandaard Angststoornissen (2017). Zorgstandaard Angststoornissen (conceptversie). Richtlijn voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van volwassen patiënten met een angststoornis. Utrecht: Trimbos-instituut. Werkgroep Multidisciplinaire Zorgstandaard Angststoornissen (2017). Zorgstandaard Angststoornissen (conceptversie). Richtlijn voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van volwassen patiënten met een angststoornis. Utrecht: Trimbos-instituut.
Metagegevens
Titel
Samen naar de top van de angstladder: intensieve groepstraining voor angstige jongeren
Auteurs
Drs. Henriet Scholts
Drs. Hadewey Koopmans
Dr. Maaike Nauta
Publicatiedatum
01-09-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-017-0027-5

Andere artikelen Uitgave 3/2017

Kind & Adolescent Praktijk 3/2017 Naar de uitgave

psychobellettrie

Genegenheid die verwart

Uit de praktijk

Drank en avontuur