01-11-2010 | Wetenschappelijk Artikelen
‘Rokers verdienen ’n beloning’, de 24-uur-niet-rokenactie
Blootstelling, deelname en effect op stopbereidheid bij hoge en lage welstandsgroepen
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 8/2010
Log in om toegang te krijgenResumen
Inleiding: Massamediale stoppen-met-rokencampagnes vergroten het aantal ex-rokers in de populatie, maar vergroten mogelijk ook de gezondheidsverschillen tussen hoge en lage welstandsgroepen doordat ze vooral effect hebben op hoog opgeleide rokers. Als we willen bijdragen aan het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen, is het wenselijk campagnes te voeren die zich specifiek richten op rokers uit lagere welstandsgroepen. Om deze reden is de 24-uur-niet-rokenactie ‘Rokers verdienen ’n beloning’ ontwikkeld. In experimenteel onderzoek was eerder aangetoond dat deze actie de stopintentie van rokers uit lagere welstandsgroepen vergroot.Doel: Nagaan wat de blootstelling, deelname en effect van de actie op de bereidheid om te willen stoppen met roken zijn onder rokers uit lage en middelhoge welstandsgroepen in vergelijking met rokers uit hoge welstandsgroepen.Methode: Vragenlijstgegevens van een populatiesteekproef van 2.140 rokers en 920 deelnemende rokers.Resultaten: De 24-uur-niet-rokenactie heeft een significant groter bereik bij hoger opgeleide rokers dan lager opgeleide rokers, met name bij de middelhoog opgeleiden. Hoog opgeleide rokers namen echter niet significant vaker deel aan de actie dan de laag opgeleide. Het effect van de actie op de bereidheid om met roken te willen stoppen verschilde ook niet tussen de opleidingsgroepen.Conclusie: De 24-uur-niet-rokenactie draagt waarschijnlijk niet bij aan de vergroting van de gezondheidsverschillen tussen hoogopgeleiden en lager opgeleide rokers. Het is echter, zelfs bij deze speciaal voor lage welstandgroepen ontwikkelde benadering, niet gelukt om bij de laagste SES groep betere effecten te bereiken dan bij hoger opgeleiden. De resultaten suggereren dat het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen middels massamediale campagnes bijzonder moeilijk is.