Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2014

01-11-2014

‘Riscki’: Het stimuleren van risicocompetentie bij jonge kinderen

Auteurs: E. Bertrands, L. Leyssen, L. Smets, A. Vanderspikken, P. De Graef, A. Lavrysen

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5-6/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De afgelopen decennia werd in Europa sterk ingezet op het verhogen van de veiligheid in spelsituaties voor jonge kinderen. Critici wijzen er echter op dat het overbeschermen van kinderen juist tot gevolg kan hebben dat deze kinderen een hoger risico op ongevallen lopen, omdat ze de risico’s niet leerden correct in te schatten. Recent onderzoek toont dat een aanbod aan avontuurlijke activiteiten binnen de leeromgeving kan leiden tot een verbetering in de wijze waarop kinderen met risico’s omgaan. Met het project ‘Riscki’ werd onderzocht op welke manier risicocompetentie en -perceptie bij kinderen tussen de 3 en 8 jaar kunnen geobserveerd worden en of dit toeneemt na een intensief aanbod aan avontuurlijke activiteiten gedurende een periode van drie maanden. Twee klassen 4-jarigen en twee klassen 6-jarigen namen deel aan het onderzoek. In elke leeftijdsgroep kreeg een van beide klassen een verhoogd aanbod, de andere fungeerde als controlegroep. Vóór en na deze interventie werd risicocompetentie gemeten door: 1) een veranderingsdetectietest, 2) een vragenlijst en 3) observatie. De resultaten tonen aan dat een specifiek aanbod aan risicovolle activiteiten binnen de schoolcontext de risicocompetentie van kinderen kan verbeteren. Leerkrachten en het directieteam kunnen dit in overleg met de preventieadviseur en ouders ondersteunen en in het schoolbeleid opnemen.
Literatuur
2.
go back to reference Vetter M, Kuhnen U, Lensing-Conrady R. RisKids, Wie Psychomotorik hilft, Risiken zu meistern, Dortmund, Borgmann; 2008. Vetter M, Kuhnen U, Lensing-Conrady R. RisKids, Wie Psychomotorik hilft, Risiken zu meistern, Dortmund, Borgmann; 2008.
3.
go back to reference Little H, Wyver S, Gibson F. The influence of play context and adult attitudes on young children’s physical risk-taking during outdoor play. Eur Early Childh Ed Res J 2011;19(1):113-31.CrossRef Little H, Wyver S, Gibson F. The influence of play context and adult attitudes on young children’s physical risk-taking during outdoor play. Eur Early Childh Ed Res J 2011;19(1):113-31.CrossRef
5.
go back to reference Little H, Wyver S. Individual differences in children’s perception an appraisals in outdoor play environments. Int J Early Years Ed. 2010;18(4):297-313.CrossRef Little H, Wyver S. Individual differences in children’s perception an appraisals in outdoor play environments. Int J Early Years Ed. 2010;18(4):297-313.CrossRef
6.
go back to reference Bertrands E, Leyssen L, Smets L, Vanderspikken A, Lavrysen A, Daems A. Risicocompetentie bij kinderen van 3 tot 8 jaar. Eindrapport Riscki, Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek. Leuven: KHLeuven; 2014. Bertrands E, Leyssen L, Smets L, Vanderspikken A, Lavrysen A, Daems A. Risicocompetentie bij kinderen van 3 tot 8 jaar. Eindrapport Riscki, Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek. Leuven: KHLeuven; 2014.
8.
go back to reference Wuytack S. Risicoperceptie bij kinderen, ontwikkeling van een diagnostisch instrument, bachelorproef. Antwerpen: Lessius Hogeschool; 2012. Wuytack S. Risicoperceptie bij kinderen, ontwikkeling van een diagnostisch instrument, bachelorproef. Antwerpen: Lessius Hogeschool; 2012.
9.
go back to reference Laevers F. Procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters. Toelichting bij de competenties. Leuven: CEGO Publishers; 2001. Laevers F. Procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters. Toelichting bij de competenties. Leuven: CEGO Publishers; 2001.
10.
go back to reference Sandseter EBH. Category’s in risky play – how can we identify risk taking in children’s play? Eur Early Childh Ed Res J. 2007;15(2):237-52.CrossRef Sandseter EBH. Category’s in risky play – how can we identify risk taking in children’s play? Eur Early Childh Ed Res J. 2007;15(2):237-52.CrossRef
11.
go back to reference Little H, Wyver S. Does avoiding the risks reduce the benefits? Austr J Early Childh. 2008;33(2):33-40. Little H, Wyver S. Does avoiding the risks reduce the benefits? Austr J Early Childh. 2008;33(2):33-40.
12.
go back to reference Sandseter EBH. Risky play and risk management in Norwegian preschools - a qualitative observational study. Saf Sci Mo. 2009;13(2):1-11. Sandseter EBH. Risky play and risk management in Norwegian preschools - a qualitative observational study. Saf Sci Mo. 2009;13(2):1-11.
Metagegevens
Titel
‘Riscki’: Het stimuleren van risicocompetentie bij jonge kinderen
Auteurs
E. Bertrands
L. Leyssen
L. Smets
A. Vanderspikken
P. De Graef
A. Lavrysen
Publicatiedatum
01-11-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5-6/2014
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-014-0035-x

Andere artikelen Uitgave 5-6/2014

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2014 Naar de uitgave