Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2009 | Original Paper | Uitgave 4/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2009

Restricted and Repetitive Behaviours, Sensory Processing and Cognitive Style in Children with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2009
Auteurs:
Yu-Han Chen, Jacqui Rodgers, Helen McConachie

Abstract

Many individuals with autism tend to focus on details. It has been suggested that this cognitive style may underlie the presence of stereotyped routines, repetitive interests and behaviours, and both relate in some way to sensory abnormalities. Twenty-nine children with diagnosis of high functioning autism or Asperger syndrome completed the Embedded Figures Test (EFT), and their parents the Short Sensory Profile and Childhood Routines Inventory. Significant correlations were found between degree of sensory abnormalities and amount of restricted and repetitive behaviours reported. Repetitive behaviours, age and IQ significantly predicted completion time on the EFT. The results suggest a cognitive link between an individual’s detail-focused cognitive style and their repetitiveness. No such relationship was found with sensory processing abnormalities, which may arise at a more peripheral level of functioning.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2009 Naar de uitgave