Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-05-2019 | Original Paper | Uitgave 8/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2019

Responsive Parenting and Prospective Social Skills Development in Early School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2019
Auteurs:
Barbara Caplan, Jan Blacher, Abbey Eisenhower
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-019-04039-4) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Children with autism spectrum disorder (ASD) vary greatly in social functioning, and in turn, long-term relational and academic outcomes. Responsive parenting which follows a child’s lead and focus of attention is predictive of language and social gains for children with or without developmental risk. The present study prospectively assessed 176 families of children with ASD (ages 4 to 7 years) to examine predictors of observed responsive parenting and associations of responsive parenting with concurrent and prospective growth in social functioning by multi-method assessment. Responsive parenting concurrently associated with child characteristics (IQ, language, sex) and child social engagement within the interaction. Structural equation models revealed that responsive parenting positively predicted prospective growth in social skills by teacher but not parent report.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2019 Naar de uitgave