Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

19-02-2018 | Original Article | Uitgave 5/2018

Child Psychiatry & Human Development 5/2018

Response to Time-Out Among Preschoolers with Externalizing Behavior Problems: The Role of Callous-Unemotional Traits

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 5/2018
Auteurs:
Alexis M. Garcia, Paulo A. Graziano, Katie C. Hart

Abstract

This study examined the role of callous-unemotional (CU) traits in preschoolers with externalizing behavior problems (EBP) and their response to time-out (TO). One hundred ninety preschoolers (76% boys, Mage = 4.92) with at-risk/clinically elevated levels of EBP participated in an 8-week summer treatment program (STP-PreK). Total number of minutes spent daily in TO for intentional aggression (IA) and repeated non-compliance (RNC) were recorded during the initial (T1) and final (T2) phases of the STP-PreK. After accounting for severity of EBP and levels of TO at T1, higher levels of CU traits predicted greater total levels of TO at T2. An interaction also emerged between symptoms of oppositional defiant disorder (ODD) and CU traits in predicting IA. Specifically, greater ODD symptoms predicted fewer number of IA related TO at T2, but only for children with low CU traits. Implications for treatment are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2018

Child Psychiatry & Human Development 5/2018 Naar de uitgave