Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Respect voor autonomie

Auteurs : Anneke Strik, Jacqueline Schoemaker

Gepubliceerd in: Interactievaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Autonomie betekent: het recht om zelf te bepalen wat je doet. Als je respect hebt voor de autonomie van het kind, wil dat zeggen dat je respect hebt voor wie het kind is, voor de eigenheid van het kind en voor wat het kind wil. Het ene kind is wat drukker, wat onderzoekender, het andere kind wat meer afwachtend. Het ene kind is wat sneller met lopen en het andere kind is sneller met praten. Door een kind het gevoel te geven dat het mag zijn wie het is en dat het er toe doet wat hij wil, krijgt hij het gevoel dat de pedagogisch medewerker vertrouwen heeft in hem en dat draagt bij aan het vertrouwen dat hij in zichzelf heeft waardoor een kind weer verdere stappen durft te zetten. Door respect voor autonomie geeft de pedagogisch medewerker kinderen ‘… de kans om op te groeien tot autonome volwassenen: zelfstandige, verstandige mensen die de consequenties van hun eigen gedrag overzien en zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen daden’ (Schreuder et al. 2011).
Metagegevens
Titel
Respect voor autonomie
Auteurs
Anneke Strik
Jacqueline Schoemaker
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2099-8_2