Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2008 | Uitgave 5/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2008

Relationships Between Parental Negativity and Childhood Antisocial Behavior over Time: A Bidirectional Effects Model in a Longitudinal Genetically Informative Design

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2008
Auteurs:
Henrik Larsson, Essi Viding, Fruhling V. Rijsdijk, Robert Plomin

Abstract

This study examined the direction and etiology underlying the relationships between parental negativity and early childhood antisocial behavior using a bidirectional effects model in a longitudinal genetically informative design. We analyzed parent reports of parental negativity and early childhood antisocial behavior in 6,230 pairs of twins at 4 and 7 years of age. Results from a cross-lagged twin model contribute to the understanding of the mechanisms underlying the bidirectional processes involved in parental negativity and childhood antisocial behavior. Specifically, the findings of this study suggest that the association between parenting and child antisocial behavior is best explained by both parent-driven and child-driven effects. We found support for the notion that parent’s negative feelings towards their children environmentally mediate the risk for child antisocial behavior. We also found evidence of genetically mediated child effects; in which genetically influenced antisocial behavior evoke parental negativity towards the child.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2008 Naar de uitgave