Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-07-2016 | Original Paper | Uitgave 10/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2016

Relationship Between Executive Functioning and Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder in 6–8 Year Old Children

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 10/2016
Auteurs:
Rachel Jane Neely, Jessica Leigh Green, Emma Sciberras, Philip Hazell, Vicki Anderson

Abstract

This study examined relationships between executive functioning (EF) and ADHD/ASD symptoms in 339 6–8 year-old children to characterise EF profiles associated with ADHD and ADHD + ASD. ADHD status was assessed using screening surveys and diagnostic interviews. ASD symptoms were measured using the Social Communication Questionnaire, and children completed assessments of EF. We found the EF profile of children with ADHD + ASD did not differ from ADHD-alone and that lower-order cognitive skills contributed significantly to EF. Dimensionally, ASD and inattention symptoms were differentially associated with EF, whereas hyperactivity symptoms were unrelated to EF. Differences between categorical and dimensional findings suggest it is important to use both diagnostic and symptom based approaches in clinical settings when assessing these children’s functional abilities.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2016Naar de uitgave