1996 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Relatie tandarts-patiënt
Auteur : Dr. M.F. van Grunsven
Gepubliceerd in: Tandheelkundige zorg voor kinderen met handicap
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Van tandartsen, mondhygiënisten en assistenten wordt vaak gezegd dat hun beroep een grote mate van stress kan veroorzaken. Het uitvoeren van tandheelkundige ingrepen vereist een grote concentratie op het handelen. Het gebied van de medisch-tandheelkundige interactie legt in toenemende mate zijn stempel op diagnostiek, indicatiestelling en behandeling. Kosten-baten-analyses zowel individueel als maatschappelijk moeten binnen kleine marges en strikt plaatsvinden. Patiënten stellen steeds hogere eisen aan informatie en inspraak en aan de uitvoering van de verzorging. Daarbij zijn patiënten vaak gespannen en staat het tandheelkundig gebeuren meestal onder een zekere tijdsdruk. In zo’n situatie kunnen ogenschijnlijk kleine verstoringen van de dagelijkse planning en routine groot ongemak en stress veroorzaken.