Skip to main content
Top

1996 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Relatie tandarts-patiënt

Auteur : Dr. M.F. van Grunsven

Gepubliceerd in: Tandheelkundige zorg voor kinderen met handicap

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Van tandartsen, mondhygiënisten en assistenten wordt vaak gezegd dat hun beroep een grote mate van stress kan veroorzaken. Het uitvoeren van tandheelkundige ingrepen vereist een grote concentratie op het handelen. Het gebied van de medisch-tandheelkundige interactie legt in toenemende mate zijn stempel op diagnostiek, indicatiestelling en behandeling. Kosten-baten-analyses zowel individueel als maatschappelijk moeten binnen kleine marges en strikt plaatsvinden. Patiënten stellen steeds hogere eisen aan informatie en inspraak en aan de uitvoering van de verzorging. Daarbij zijn patiënten vaak gespannen en staat het tandheelkundig gebeuren meestal onder een zekere tijdsdruk. In zo’n situatie kunnen ogenschijnlijk kleine verstoringen van de dagelijkse planning en routine groot ongemak en stress veroorzaken.

Metagegevens
Titel
Relatie tandarts-patiënt
Auteur
Dr. M.F. van Grunsven
Copyright
1996
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9737-2_6