Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Registers van de zangstem

december 1999

Auteurs : H.F.M. Peters, R. Bastiaanse, J. Van Borsel, P.H.O. Dejonckere, K. Jansonius-Schultheiss, Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Stem

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het fundamentele verschijnsel waarop het concept van registers van de zangstem is opgebouwd, is de tweedeling tussen twee verschillende patronen (modes) van trillen van de stemplooien: een ‘zwaardere’, vollere manier, die meer geschikt is voor de lagere tonen en een ‘lichtere’ vorm, die meer geschikt is voor hogere tonen. Deze twee van elkaar verschillende, maar in een bepaald frequentiegebied ook elkaar overlappende, trillingspatronen zijn bij vrijwel iedereen aanwezig, zowel bij mannen als vrouwen, ook in de spreekstem.
Literatuur
go back to reference Dmitriev, L., & Kiselev, A. (1979). Relationship between the formant structure of different types of singing voices and the dimensions of supraglottic cavities. Fol. Phoniat., 31: 238–41. Dmitriev, L., & Kiselev, A. (1979). Relationship between the formant structure of different types of singing voices and the dimensions of supraglottic cavities. Fol. Phoniat., 31: 238–41.
go back to reference Garcia, M. (1847). Traité complet de l'art du chant. Paris: Chez l'Auteur. Ook: E. Troupanas et Cie, editeurs de musique. Rue neuve–vivienne no 90, et chez les principaux marchands de musique. MDCCCXLVII. Garcia, M. (1847). Traité complet de l'art du chant. Paris: Chez l'Auteur. Ook: E. Troupanas et Cie, editeurs de musique. Rue neuve–vivienne no 90, et chez les principaux marchands de musique. MDCCCXLVII.
go back to reference Hollien, H. (2974). On vocal registers. J. Phonetics, 2:125–43. Hollien, H. (2974). On vocal registers. J. Phonetics, 2:125–43.
go back to reference Hollien, H., & Lawrence, V.L. (eds) (1983). Transcr. XIIth Symp. Care Prof. Voice; Part 1: Scientific papers, a review of vocal registers. pp. 1–6. New York: The Voice Foundation. Hollien, H., & Lawrence, V.L. (eds) (1983). Transcr. XIIth Symp. Care Prof. Voice; Part 1: Scientific papers, a review of vocal registers. pp. 1–6. New York: The Voice Foundation.
go back to reference Miller, D.G. & Schutte, H.K. (1994). Toward a definition of male ‘head’ register, passagio, and ‘cover’ in western operatic singing. Fol. Phoniatr. Logop., 46: 157–70. Miller, D.G. & Schutte, H.K. (1994). Toward a definition of male ‘head’ register, passagio, and ‘cover’ in western operatic singing. Fol. Phoniatr. Logop., 46: 157–70.
go back to reference Miller, D.G., & Schutte, H.K. (1990). Feedback from spectrum analysis applied to the singing voice. J. Voice, 4 (4): 329–34. Miller, D.G., & Schutte, H.K. (1990). Feedback from spectrum analysis applied to the singing voice. J. Voice, 4 (4): 329–34.
go back to reference Miller, D.G., & Schutte, H.K. (1993). Physical definition of the ‘flageolet register’. J. Voice, 7 (3): 206–12. Miller, D.G., & Schutte, H.K. (1993). Physical definition of the ‘flageolet register’. J. Voice, 7 (3): 206–12.
go back to reference Miller, R. (1977). English, French, German and Italian techniques of singing: a study in national tonal preferences and how they relate to functional efficiency. Metuchen, N.J.: The Scarecrow Press Inc. Miller, R. (1977). English, French, German and Italian techniques of singing: a study in national tonal preferences and how they relate to functional efficiency. Metuchen, N.J.: The Scarecrow Press Inc.
go back to reference Schutte, H.K., & Miller, D.G. (1993). Belting and pop, nonclassical approaches to the female middle voice: some preliminary considerations. J. Voice, 7 (2): 142–50. Schutte, H.K., & Miller, D.G. (1993). Belting and pop, nonclassical approaches to the female middle voice: some preliminary considerations. J. Voice, 7 (2): 142–50.
go back to reference Seidner, W.W., & Wendler, J. (1997). Die Sängerstimme: Phoniatrische Grundlagen für die Gesangsausbildung. 3. erw. Aufl. Berlin: Henschel Verlag. Seidner, W.W., & Wendler, J. (1997). Die Sängerstimme: Phoniatrische Grundlagen für die Gesangsausbildung. 3. erw. Aufl. Berlin: Henschel Verlag.
go back to reference Sundberg, J. (1977). The acoustics of the singing voice. Sci. Am., 236 (3): 82–92. Sundberg, J. (1977). The acoustics of the singing voice. Sci. Am., 236 (3): 82–92.
go back to reference Titze, I.R. (1994). Principles of voice production. Englewood Cliffs, New Jersey USA: PrenticeHall. Titze, I.R. (1994). Principles of voice production. Englewood Cliffs, New Jersey USA: PrenticeHall.
Metagegevens
Titel
Registers van de zangstem
Auteurs
H.F.M. Peters
R. Bastiaanse
J. Van Borsel
P.H.O. Dejonckere
K. Jansonius-Schultheiss
Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0774-6_4