Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Reflectieve EBP-professional

Auteurs : Drs. H. T. Speksnijder, Dr. A. J. ter Maten-Speksnijder, (PhD RN), Dr. E. J. O. Kompanje

Gepubliceerd in: Theoretisch kader voor de verpleegkundige beroepsuitoefening

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het onderzoekend vermogen is de basis van de rol reflectieve EBP-professional. Dit vermogen is cruciaal om evidence-based te kunnen werken (par. 5.1 en 5.2). Ook persoonlijke reflectie en deskundigheidsbevordering (par. 5.3 en 5.4) beginnen bij een opmerkzame houding en de wil tot weten en zijn van groot belang om kwalitatief goede zorg te bieden en problemen te kunnen oplossen, juist wanneer de routines tekortschieten. In par. 5.5 komt de ethische oordeelsvorming ter sprake. In de gezondheidszorg worden namelijk veel ethische keuzes of keuzes met ethische consequenties gemaakt. Artsen en verpleegkundigen ontkomen in hun werk niet aan het maken van dergelijke keuzes.
Literatuur
go back to reference Aalsma, E. H. C. (2011). De omgekeerde leerweg. Delft: Eburon. Aalsma, E. H. C. (2011). De omgekeerde leerweg. Delft: Eburon.
go back to reference Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132–169. Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132–169.
go back to reference Beurskens, S., Van Peppen, R., Stutterheim, E., Swinkels, R., & Wittink, H. (2008). Meten in de praktijk: Stappenplan voor het gebruik van meetinstrumenten in de gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Beurskens, S., Van Peppen, R., Stutterheim, E., Swinkels, R., & Wittink, H. (2008). Meten in de praktijk: Stappenplan voor het gebruik van meetinstrumenten in de gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Boonstra, J. (2013). Cultural change and leadership in organizations: A practical guide to successful organizational change. Chichester: Wiley-Blackwell. Boonstra, J. (2013). Cultural change and leadership in organizations: A practical guide to successful organizational change. Chichester: Wiley-Blackwell.
go back to reference Defloor, T. (2000). The effect of position and mattress on interface pressure. Applied Nursing Research, 13(1), 2–11.CrossRef Defloor, T. (2000). The effect of position and mattress on interface pressure. Applied Nursing Research, 13(1), 2–11.CrossRef
go back to reference Dewey, J. (1991). How we think. New York: Prometheus Books. Dewey, J. (1991). How we think. New York: Prometheus Books.
go back to reference De Brouwer, C. P. M., et al. (2012). Training critical appraisal of a topic: An indispensable manual in the era of evidence based medicine. Maastricht: Mediview. De Brouwer, C. P. M., et al. (2012). Training critical appraisal of a topic: An indispensable manual in the era of evidence based medicine. Maastricht: Mediview.
go back to reference Dijkstra, J., & Pool, I. (2019). In gesprek met Nienke Bleijenberg. Onderwijs & Gezondheidszorg, 43(3), 14–16. Dijkstra, J., & Pool, I. (2019). In gesprek met Nienke Bleijenberg. Onderwijs & Gezondheidszorg, 43(3), 14–16.
go back to reference Dochy, F., & Nickmans, G. (2005). Competentiegericht opleiden en toetsen: Theorie en praktijk van flexibel leren. Utrecht: Lemma. Dochy, F., & Nickmans, G. (2005). Competentiegericht opleiden en toetsen: Theorie en praktijk van flexibel leren. Utrecht: Lemma.
go back to reference Glaudé, M. T., Van den Berg, J., Verbeek, F., & De Bruijn, E. (2011). Pedagogisch-didactisch handelen van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Utrecht: ECBO. Glaudé, M. T., Van den Berg, J., Verbeek, F., & De Bruijn, E. (2011). Pedagogisch-didactisch handelen van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Utrecht: ECBO.
go back to reference Goossen, W. T. F. (1999). Evidence based nursing care: Een uitdaging voor de verpleging. Verpleegkunde, 14(1), 3–13. Goossen, W. T. F. (1999). Evidence based nursing care: Een uitdaging voor de verpleging. Verpleegkunde, 14(1), 3–13.
go back to reference Grol, R., & Wensing, M. (2004). What drives change? Barriers to and incentives for achieving evidence-based practice. The Medical Journal of Australia, 15(180), S57–S60. Grol, R., & Wensing, M. (2004). What drives change? Barriers to and incentives for achieving evidence-based practice. The Medical Journal of Australia, 15(180), S57–S60.
go back to reference Habermehl, I., Bollen, K., & Segers, M. (2019). Leren op het werk: Wat weten we over informeel leren? Maastricht: Maastricht University. Habermehl, I., Bollen, K., & Segers, M. (2019). Leren op het werk: Wat weten we over informeel leren? Maastricht: Maastricht University.
go back to reference Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.CrossRef Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.CrossRef
go back to reference Havekes, M. E., Drenth, H., & De Bie, D. (2004). De Leerwerkplaats. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Havekes, M. E., Drenth, H., & De Bie, D. (2004). De Leerwerkplaats. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hockenberry, M., Walden, M., Brown, T., & Barrera, P. (2007). Creating an evidence-based practice environment: One hospital’s journey. Journal of Nursing Care Quality, 22(3), 222–231.CrossRef Hockenberry, M., Walden, M., Brown, T., & Barrera, P. (2007). Creating an evidence-based practice environment: One hospital’s journey. Journal of Nursing Care Quality, 22(3), 222–231.CrossRef
go back to reference Hunink, G. (2006). De verpleegkundige als beroepsbeoefenaar. Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff. Hunink, G. (2006). De verpleegkundige als beroepsbeoefenaar. Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff.
go back to reference Illeris, K. (2003). Workplace learning and learning theory. Journal of Workplace Learning, 15(4), 167–178.CrossRef Illeris, K. (2003). Workplace learning and learning theory. Journal of Workplace Learning, 15(4), 167–178.CrossRef
go back to reference Kalsbeek, D., & De Wolff, E. (2019). Leren met behulp van de leercirkel. Onderwijs & Gezondheidszorg, 43(2), 18–21. Kalsbeek, D., & De Wolff, E. (2019). Leren met behulp van de leercirkel. Onderwijs & Gezondheidszorg, 43(2), 18–21.
go back to reference Kars, M. C., Duijnstee, M. S., Pool, A., Van Delden, J. J., & Grypdonck, M. (2008). Being there: Parenting the child with acute lymphoblastic leukaemia. Journal of Clinical Nursing, 17, 1553–1562. Kars, M. C., Duijnstee, M. S., Pool, A., Van Delden, J. J., & Grypdonck, M. (2008). Being there: Parenting the child with acute lymphoblastic leukaemia. Journal of Clinical Nursing, 17, 1553–1562.
go back to reference Kessels, J. (2006). Leren in een kennissamenleving. Blind!, 7, 3. Kessels, J. (2006). Leren in een kennissamenleving. Blind!, 7, 3.
go back to reference Kluijtmans, M. (2019). Leren verbinden: Het opleiden van bruggenbouwers (oratie). Utrecht: Universiteit Utrecht. Kluijtmans, M. (2019). Leren verbinden: Het opleiden van bruggenbouwers (oratie). Utrecht: Universiteit Utrecht.
go back to reference Koene, G. B. M. L., Grypdonck, M., Rodenbach, M. T., & Windey, T. (1980). Integrerende verpleegkunde. Wetenschap in praktijk. Lochem: De Tijdstroom. Koene, G. B. M. L., Grypdonck, M., Rodenbach, M. T., & Windey, T. (1980). Integrerende verpleegkunde. Wetenschap in praktijk. Lochem: De Tijdstroom.
go back to reference Kramer, J. (2014). Deep democracy. De wijsheid van de minderheid. Zaltbommel: Thema. Kramer, J. (2014). Deep democracy. De wijsheid van de minderheid. Zaltbommel: Thema.
go back to reference Krings, F. (2014). Statistiek en evidence-based practice. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 12(1),10–12CrossRef Krings, F. (2014). Statistiek en evidence-based practice. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 12(1),10–12CrossRef
go back to reference Kuijpers, M., Moesker, G., & Roefs, E. (2006). Kaart en kompas voor de studieloopbaan. Nieuw instrument voor loopbaanbegeleiding in het onderwijs. Tijdschrift voor loopbaanadviseurs en -begeleiders, 12(1), 18–22. Kuijpers, M., Moesker, G., & Roefs, E. (2006). Kaart en kompas voor de studieloopbaan. Nieuw instrument voor loopbaanbegeleiding in het onderwijs. Tijdschrift voor loopbaanadviseurs en -begeleiders, 12(1), 18–22.
go back to reference Law, M., Stewart, D., Pollock, N., Letts, L., Bosch, J., & Westmorland, M. (1998). Critical Review Form: Quantitative Studies. Hamilton: McMaster University. Law, M., Stewart, D., Pollock, N., Letts, L., Bosch, J., & Westmorland, M. (1998). Critical Review Form: Quantitative Studies. Hamilton: McMaster University.
go back to reference Letts, L., Wilkins, S., Law, M., Stewart, D., Bosch, J., & Westmorland, M. (2007). Critical Review Form: Qualitative Studies. Hamilton: McMaster University. Letts, L., Wilkins, S., Law, M., Stewart, D., Bosch, J., & Westmorland, M. (2007). Critical Review Form: Qualitative Studies. Hamilton: McMaster University.
go back to reference Li, S. Y., Wang, T. J., Wu Vivienne, S. F., Liang, S. Y., & Tung, H. H. (2011). Efficacy of controlling night-time noise and activities to improve patients’ sleep quality in a surgical intensive care unit. Journal of Clinical Nursing, 20(3–4), 396–407. Li, S. Y., Wang, T. J., Wu Vivienne, S. F., Liang, S. Y., & Tung, H. H. (2011). Efficacy of controlling night-time noise and activities to improve patients’ sleep quality in a surgical intensive care unit. Journal of Clinical Nursing, 20(3–4), 396–407.
go back to reference Lingsma, M., & Scholten, M. (2001). Coachen op competentieontwikkeling (5th ed.). Soest: Nelissen. Lingsma, M., & Scholten, M. (2001). Coachen op competentieontwikkeling (5th ed.). Soest: Nelissen.
go back to reference Meleis, A. (1997). Theoretical nursing: Development and Progress. Philadelphia: J.B. Lippincott Co. Meleis, A. (1997). Theoretical nursing: Development and Progress. Philadelphia: J.B. Lippincott Co.
go back to reference Merriënboer, J. J., Kirschner, P. A., & Kester, L. (2003). Taking the load off a learner’s mind: Instructional design for complex learning. Educational psychologist, 38(1), 5–13. Merriënboer, J. J., Kirschner, P. A., & Kester, L. (2003). Taking the load off a learner’s mind: Instructional design for complex learning. Educational psychologist, 38(1), 5–13.
go back to reference Meurs, P. L. (1997). Nobele wilden: Over verantwoordelijkheden van directeuren van instellingen in de gezondheidszorg. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam. Meurs, P. L. (1997). Nobele wilden: Over verantwoordelijkheden van directeuren van instellingen in de gezondheidszorg. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.
go back to reference Munroe, D., Duffy, P., & Fisher, C. (2008). Nurse knowledge, skills, and attitudes related to evidence-based practice: Before and after organizational supports. Medsurg Nursing, 17(1), 55–60. Munroe, D., Duffy, P., & Fisher, C. (2008). Nurse knowledge, skills, and attitudes related to evidence-based practice: Before and after organizational supports. Medsurg Nursing, 17(1), 55–60.
go back to reference Munten, G., Cox, K., Garretsen, H., & Van den Bogaard, J. (2006). Evidence based practice: Een kritische reflectie. Verpleegkunde, 21(2), 148–156. Munten, G., Cox, K., Garretsen, H., & Van den Bogaard, J. (2006). Evidence based practice: Een kritische reflectie. Verpleegkunde, 21(2), 148–156.
go back to reference Nieswiadomy, R. M., Ter Maten-Speksnijder, A., & De Lange, J. (2013). Verpleegkundige onderzoeksmethoden. Amsterdam: Pearson Education Benelux. Nieswiadomy, R. M., Ter Maten-Speksnijder, A., & De Lange, J. (2013). Verpleegkundige onderzoeksmethoden. Amsterdam: Pearson Education Benelux.
go back to reference Offringa, M., Assendelft, W. J. J., & Scholten, R. J. P. M. (2000). Inleiding in evidence-based medicine. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Offringa, M., Assendelft, W. J. J., & Scholten, R. J. P. M. (2000). Inleiding in evidence-based medicine. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Pipe, T. B., Cisar, N. S., Caruso, E., & Wellik, K. E. (2008). Leadership strategies: Inspiring evidence-based practice at the individual, unit, and organizational levels. Journal of Nursing Care Quality, 23(3), 265–271. Pipe, T. B., Cisar, N. S., Caruso, E., & Wellik, K. E. (2008). Leadership strategies: Inspiring evidence-based practice at the individual, unit, and organizational levels. Journal of Nursing Care Quality, 23(3), 265–271.
go back to reference Pool, I., Poell, R., & Ten Cate, O. (2013). Nurses’ and managers’ perceptions of continuing professional development for older and younger nurses: A focus group study. International Journal of Nursing Studies, 50(1), 34–43.CrossRef Pool, I., Poell, R., & Ten Cate, O. (2013). Nurses’ and managers’ perceptions of continuing professional development for older and younger nurses: A focus group study. International Journal of Nursing Studies, 50(1), 34–43.CrossRef
go back to reference Rolfe, G., Freshwater, D., & Jasper, M. (2001). Critical reflection for nurses and the caring professions: A users guide. Basingstoke: Palgrave. Rolfe, G., Freshwater, D., & Jasper, M. (2001). Critical reflection for nurses and the caring professions: A users guide. Basingstoke: Palgrave.
go back to reference Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom. The Urban Review, 3(1), 16–20.CrossRef Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom. The Urban Review, 3(1), 16–20.CrossRef
go back to reference Sackett, D. L., Richardson, W. S., Rosenberg, W., & Haynes, R. B. (1997). Evidence-based medicine: How to practice and teach EBM. New York: Churchill Livingstone. Sackett, D. L., Richardson, W. S., Rosenberg, W., & Haynes, R. B. (1997). Evidence-based medicine: How to practice and teach EBM. New York: Churchill Livingstone.
go back to reference Schaap, H., De Bruijn, E., Van der Schaaf, M. F., Baartman, L. K. J., & Kirschner, P. A. (2011). Explicating students’ personal professional theories in vocational education through multi-method triangulation. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(6), 567–586. Schaap, H., De Bruijn, E., Van der Schaaf, M. F., Baartman, L. K. J., & Kirschner, P. A. (2011). Explicating students’ personal professional theories in vocational education through multi-method triangulation. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(6), 567–586.
go back to reference Schön, D. A. (1984). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. Schön, D. A. (1984). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
go back to reference Schouten, H. J. A. (1999). Klinische statistiek: Een praktische inleiding in methodologie en analyse. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Schouten, H. J. A. (1999). Klinische statistiek: Een praktische inleiding in methodologie en analyse. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Schulman, C. S. (2008). Strategies for starting a successful evidence-based practice program. AACN Advanced Critical Care, 19(3), 301–311.PubMed Schulman, C. S. (2008). Strategies for starting a successful evidence-based practice program. AACN Advanced Critical Care, 19(3), 301–311.PubMed
go back to reference Schuurmans, M., Lambregts, J., Projectgroep V. V., & Grotendorst, A. (2012). Deel 3. Beroepsprofiel verpleegkundige. In Leren van de toekomst. Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020 (pag. 107–156). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Schuurmans, M., Lambregts, J., Projectgroep V. V., & Grotendorst, A. (2012). Deel 3. Beroepsprofiel verpleegkundige. In Leren van de toekomst. Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020 (pag. 107–156). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Selig, P. M., & Lewanowica, W. (2008). Translation to practice: Developing an evidence-based practice nurse internship program. AACN Advanced Critical Care, 19(3), 325–332. Selig, P. M., & Lewanowica, W. (2008). Translation to practice: Developing an evidence-based practice nurse internship program. AACN Advanced Critical Care, 19(3), 325–332.
go back to reference Speksnijder, H. T., Trogrlic, Z., Lima, A. A. P., Bakker, J., & Dos Reis Miranda, D. (2015). Endotracheal suctioning with nonsterile gloves and only when necessary! Intensive Care Medicine, 41(8), 1500–1501. Speksnijder, H. T., Trogrlic, Z., Lima, A. A. P., Bakker, J., & Dos Reis Miranda, D. (2015). Endotracheal suctioning with nonsterile gloves and only when necessary! Intensive Care Medicine, 41(8), 1500–1501.
go back to reference Ter Maten, A., & De Lange, J. (2014). WHAT, SO WHAT en NOW WHAT? Verpleegkunde, 4, 4–12. Ter Maten, A., & De Lange, J. (2014). WHAT, SO WHAT en NOW WHAT? Verpleegkunde, 4, 4–12.
go back to reference Van den Brink-Tjebbes, J. A., & Keij, J. A. (1997). Verplegen in verbondenheid. Lochem: De Tijdstroom. Van den Brink-Tjebbes, J. A., & Keij, J. A. (1997). Verplegen in verbondenheid. Lochem: De Tijdstroom.
go back to reference Van der Bijl, J., Van Poelgeest-Eeltink, A., & Shortridge-Baggett, L. M. (1999). The psychometric properties of the diabetes management self-efficacy scale for patients with type 2 diabetes mellitus. Journal of Advanced Nursing, 30(2), 352–359. Van der Bijl, J., Van Poelgeest-Eeltink, A., & Shortridge-Baggett, L. M. (1999). The psychometric properties of the diabetes management self-efficacy scale for patients with type 2 diabetes mellitus. Journal of Advanced Nursing, 30(2), 352–359.
go back to reference Van Etten-Jamaludin, F., & Deurenberg, R. (2011). Praktische handleiding PubMed. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Etten-Jamaludin, F., & Deurenberg, R. (2011). Praktische handleiding PubMed. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van Parreren, C. F. (1976). Leren op school. Groningen: Noordhoff. Van Parreren, C. F. (1976). Leren op school. Groningen: Noordhoff.
go back to reference Verschuren, P. (2001). De probleemstelling voor een onderzoek. Antwerpen/Utrecht: Het Spectrum. Verschuren, P. (2001). De probleemstelling voor een onderzoek. Antwerpen/Utrecht: Het Spectrum.
go back to reference Voerman, L., & Faber, F. (2016). Didactisch coachen. Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. Utrecht: De Weijer Design. Voerman, L., & Faber, F. (2016). Didactisch coachen. Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen. Utrecht: De Weijer Design.
go back to reference Vratny, A., & Shriver, D. (2007). A conceptual model for growing evidence-based practice. Nursing Administration Quarterly, 31(2), 162–170.CrossRef Vratny, A., & Shriver, D. (2007). A conceptual model for growing evidence-based practice. Nursing Administration Quarterly, 31(2), 162–170.CrossRef
go back to reference Zitter, I., & Hoeve, A. (2012). Hybrid learning environments: Merging learning and work processes to facilitate knowledge integration and transitions. OECD education working papers, No. 81. OECD Publishing (NJ1). Zitter, I., & Hoeve, A. (2012). Hybrid learning environments: Merging learning and work processes to facilitate knowledge integration and transitions. OECD education working papers, No. 81. OECD Publishing (NJ1).
Metagegevens
Titel
Reflectieve EBP-professional
Auteurs
Drs. H. T. Speksnijder
Dr. A. J. ter Maten-Speksnijder, (PhD RN)
Dr. E. J. O. Kompanje
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2424-8_5