Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Redelijk leren denken

Auteur: C.W. Anneese

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Albert Ellis ontwikkelde in de jaren zestig van de vorige eeuw een theorie over denken waarin hij aannam dat gedachten door gebeurtenissen geactiveerd worden. Ellis onderscheidde binnen het dualistische denken respectievelijk rationele en irrationele gedachten. Het eerste type maakt ons blij en tevreden, maar door het tweede type raken we somber en depressief. De vraag luidt of we vrij zijn in onze keuzes. Het gaat uiteindelijk bij de rationeel-emotieve therapie (RET) erom dat we veel moeten trainen en analyseren om die keuzevrijheid te bereiken.
Tandartsproblemen zijn meestal terug te voeren op gedachten die te maken hebben met angst voor pijn, een bedreiging voor de tandartspatiënt. De kernvraag is of tandartsangsten beheersbaar zijn, want normaliter reageren mensen op pijn met een poging eraan te ontsnappen. Angst blijkt in onze geest samen te gaan met het onredelijke idee van zwak, incompetent en waardeloos. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.
Metagegevens
Titel
Redelijk leren denken
Auteur
C.W. Anneese
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0745-6_4