Gepubliceerd in:
01-04-2021 | Voorwoord EBP
REDACTIONEEL
Auteurs:
Anne Eskes, Catharina Van Oostveen
Gepubliceerd in:
TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap
|
Uitgave 2/2021
Log in om toegang te krijgen
Extract
Safety-II wordt gezien als dé manier om samen met zorgprofessionals te leren hoe zij hun aanpassingsvermogen kunnen vergroten om fouten en onveilige situaties te voorkomen. Door te kijken naar processen die in de praktijk goed gaan én daarvan te leren, kun je fouten vermijden. Vanuit het ministerie van VWS zijn projecten als Tijd voor Verbinding gestart om samen met zorgverleners - ondersteund met wetenschappelijk onderzoek - het Safety-II-denken te implementeren in de zieken- huispraktijk. Het veiligheidsmanagement hier is nu nog vooral gefocust op het 'oude' veiligheidsdenken Safety-I: leren en analyseren van fouten. Dit kent beperkingen, want er wordt hoofdzakelijk gekeken naar het falen van voorspelbare processen. Omdat de praktijk complex en onvoorspelbaar is, sluiten verbeterinitiatieven hier niet altijd op aan. Ook zorgt de focus op falen soms voor een onveilige cultuur en krijgen successen weinig aandacht. …