16-02-2016
Reclamewijsheid van Vlaamse jongeren in een sociaalnetwerkgame: vergelijkende studie tussen billboardreclame en productgebruik
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 1/2016
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Inleiding
Dit artikel heeft als doel na te gaan in welke mate Vlaamse jongeren conceptuele en attitudinale reclamewijsheid hebben ten aanzien van reclame in een sociaalnetwerkgame.
Methode
Aan 754 jongeren (10–14 jaar) werd een kort videofragment getoond uit sociaalnetwerkgame Habbo Hotel, waarin twee commerciële boodschappen verwerkt werden: een passieve reclamevorm (billboardreclame) en een actieve reclamevorm (productgebruik door de speler in de game). Vervolgens werd hen gevraagd een enquête in te vullen.
Resultaten en conclusie
Uit de resultaten blijkt dat de Vlaamse jongeren uit de steekproef laag scoren op het gebied van conceptuele reclamewijsheid, en een weinig uitgesproken houding bezitten ten aanzien van beide reclamevormen. Tot slot behandelt dit artikel de beperkingen van het onderzoek en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.