Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2013

01-09-2013 | Ingezonden

Reacties op…: Wie is de aanhouder?

Auteur: Bieneke Nienhuis

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

De meeste publicaties over behandelingen beschrijven successen, zo niet dit artikel. Bewonderenswaardig dat de schrijfsters bereid zijn hun ervaringen met een groot publiek te delen. Juist hierdoor heb ik het met toenemende interesse gelezen en werd ik al lezende gegrepen door de gedachte dat het hier en daar anders aangepakt had kunnen worden. Mijn eerste reactie bij het lezen van het artikel is, dat het bij de vijftienjarige Gerik om schoolweigering gaat. Alle kenmerken van schoolweigering zijn aanwezig, waaronder de lichamelijke klachten (Nienhuis, 2012). Schoolweigering door angst is een specifieke problematiek die om een specifieke behandeling vraagt. Sociale angst, separatieangst of depressie komen veel voor bij kinderen die weigeren naar school te gaan. Maar het is niet alleen de angst die een rol speelt. Juist ouders spelen een belangrijke rol bij het ontstaan en in stand houden van schoolweigering: zij stemmen er uiteindelijk mee in dat hun kind thuisblijft. De reden om niet naar school te gaan is meestal een combinatie van vermijden van angstoproepende situaties op school en bekrachtiging van het vermijdingsgedrag door extra aandacht van ouders en prettige activiteiten thuis (Kearney e.a., 2001) . …
Literatuur
go back to reference Geffen, M. van, & Engelen, H. (2004). Systeembenadering bij schoolweigering. Systeemtherapie, 4, 197-213. Geffen, M. van, & Engelen, H. (2004). Systeembenadering bij schoolweigering. Systeemtherapie, 4, 197-213.
go back to reference Kearney, C.A., Pursell, C., & Alvarez, K. (2001). Treatment of School Refusal Behavior in Children With Mixed Functional Profiles. Cognitive and Behavioural Practice, 8, 3-11.CrossRef Kearney, C.A., Pursell, C., & Alvarez, K. (2001). Treatment of School Refusal Behavior in Children With Mixed Functional Profiles. Cognitive and Behavioural Practice, 8, 3-11.CrossRef
go back to reference Nienhuis, B., (2012). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Kinderpsychologie in praktijk. Houten: LannooCampus Nienhuis, B., (2012). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Kinderpsychologie in praktijk. Houten: LannooCampus
go back to reference Scharree, C., (2007). Schoolweigering? Ouders aan de slag. Kind en Adolescent Praktijk 1, 110-116. Scharree, C., (2007). Schoolweigering? Ouders aan de slag. Kind en Adolescent Praktijk 1, 110-116.
Metagegevens
Titel
Reacties op…: Wie is de aanhouder?
Auteur
Bieneke Nienhuis
Publicatiedatum
01-09-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-013-0043-z

Andere artikelen Uitgave 3/2013

Kind & Adolescent Praktijk 3/2013 Naar de uitgave