Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 4/2005

01-08-2005 | Forum

Reactie op de discussie over de NVM-profielinterpretatie in het meinummer

Auteur: E. H. M. Eurelings-Bontekoe

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 4/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Naar aanleiding van onze dupliek op Jaspers (2005) in het Tijdschrift voor Psychotherapie van (Eurelings-Bontekoe & Snellen, 2005b) zijn in het meinummer van dit tijdschrift vijf reacties verschenen. De redactie heeft ons de gelegenheid geboden hierop in te gaan. Wij zullen ons in deze reactie beperken tot het artikel van Smid en Kamphuis (2005a), en wel tot hun kritiek op onze empirische studie. Voor het overige willen wij volstaan met op te merken erkentelijk te zijn voor alle bijdragen, die wij met veel interesse gelezen hebben.
Literatuur
go back to reference Abraham, R.E. (1997). Het Ontwikkelingsprofiel. Assen: Van Gorcum. Abraham, R.E. (1997). Het Ontwikkelingsprofiel. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E.H.M. & Snellen, W.M. (2005). Theoriegestuurd en contextueel. Repliek op Smid en Kamphuis. De Psycholoog, 40, 193-197. Eurelings-Bontekoe, E.H.M. & Snellen, W.M. (2005). Theoriegestuurd en contextueel. Repliek op Smid en Kamphuis. De Psycholoog, 40, 193-197.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E.H.M., & Snellen, W.M. (2005b). Dupliek op het kritische commentaar van Jaspers. Tijdschrift voor psychotherapie, 31, 59-66. Eurelings-Bontekoe, E.H.M., & Snellen, W.M. (2005b). Dupliek op het kritische commentaar van Jaspers. Tijdschrift voor psychotherapie, 31, 59-66.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E.H.M., Snellen, W.M., Verschuur, M.J., & Bosch, M. (2005). Een aanzet tot constructvalidering van de profielinterpretatie van de Nederlandse Verkorte MMPI (NVM). Een onderzoek met behulp van de TAT. Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 29-49. Eurelings-Bontekoe, E.H.M., Snellen, W.M., Verschuur, M.J., & Bosch, M. (2005). Een aanzet tot constructvalidering van de profielinterpretatie van de Nederlandse Verkorte MMPI (NVM). Een onderzoek met behulp van de TAT. Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 29-49.
go back to reference Eurelings-Bontekoe, E.H.M. en Snellen, W.M. (in druk). Psychodiagnostische methoden bij volwassenen. In W. Everaerd (red.), Handboek Klinische Psychologie Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Gabbard, G.O. (1998). Psychodynamic psychiatry in clinical practice. The DSM-IV Edition. Washington, DC: The American Psychiatric Press. Eurelings-Bontekoe, E.H.M. en Snellen, W.M. (in druk). Psychodiagnostische methoden bij volwassenen. In W. Everaerd (red.), Handboek Klinische Psychologie Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Gabbard, G.O. (1998). Psychodynamic psychiatry in clinical practice. The DSM-IV Edition. Washington, DC: The American Psychiatric Press.
go back to reference Jaspers, J.P.C. (2005). Constructvalidering van de NVM.-profielinterpretatie: fundering of drijfzand? Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 50-58. Jaspers, J.P.C. (2005). Constructvalidering van de NVM.-profielinterpretatie: fundering of drijfzand? Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 50-58.
go back to reference Luteijn, F., & Barelds, D.P.H. (2003). Negativisme, Ernstige Psychopathologie en Somatiserings Test (NPST). Handleiding. Lisse: Harcourt International. Luteijn, F., & Barelds, D.P.H. (2003). Negativisme, Ernstige Psychopathologie en Somatiserings Test (NPST). Handleiding. Lisse: Harcourt International.
go back to reference Milders, C.F.A. (2005). Psychiatrie: een narratief medisch specialisme. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47, 195-197. Milders, C.F.A. (2005). Psychiatrie: een narratief medisch specialisme. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47, 195-197.
go back to reference Nieweg, E.H. (2005). De psychiater in spagaat. Over de kloof tussen natuur- en geesteswetenschappelijke psychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47, 239-248. Nieweg, E.H. (2005). De psychiater in spagaat. Over de kloof tussen natuur- en geesteswetenschappelijke psychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 47, 239-248.
go back to reference Smid, W.J., & Kamphuis, J.H. (2005a). De profielinterpretatie van de NVM door Eurelings en Snellen: onvoldoende empirische onderbouwing voor klinische toepassing. Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 241-251.CrossRef Smid, W.J., & Kamphuis, J.H. (2005a). De profielinterpretatie van de NVM door Eurelings en Snellen: onvoldoende empirische onderbouwing voor klinische toepassing. Tijdschrift voor Psychotherapie, 31, 241-251.CrossRef
go back to reference Smid, W.J., & Kamphuis, H.J. (2005b). Bedenkingen bij de dynamische theoriegestuurde profielinterpretatie. De Psycholoog, 40, 71-75. Smid, W.J., & Kamphuis, H.J. (2005b). Bedenkingen bij de dynamische theoriegestuurde profielinterpretatie. De Psycholoog, 40, 71-75.
go back to reference Tourton Bruyns, T. de (in voorbereiding). Kan de NPST gebruikt worden bij de dynamische profielinterpretatie? Een equivalentiestudie. Doctoraalscriptie, Universiteit Leiden. Tourton Bruyns, T. de (in voorbereiding). Kan de NPST gebruikt worden bij de dynamische profielinterpretatie? Een equivalentiestudie. Doctoraalscriptie, Universiteit Leiden.
go back to reference Westen, D. (1985). Social cognitions and object relations scale (SCORS). Manual for coding the data. Ann Arbor: University of Michigan. Westen, D. (1985). Social cognitions and object relations scale (SCORS). Manual for coding the data. Ann Arbor: University of Michigan.
Metagegevens
Titel
Reactie op de discussie over de NVM-profielinterpretatie in het meinummer
Auteur
E. H. M. Eurelings-Bontekoe
Publicatiedatum
01-08-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 4/2005
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03062155

Andere artikelen Uitgave 4/2005

Tijdschrift voor Psychotherapie 4/2005 Naar de uitgave

Inleiding

Inleiding