Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2013 | Original paper | Uitgave 1/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2013

(Re-)conceptualisation in Asperger’s Syndrome and Typical Individuals with Varying Degrees of Autistic-like Traits

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2013
Auteurs:
Hollie G. Burnett, Tjeerd Jellema

Abstract

The abilities to form new concepts from scratch (conceptualisation), and to flexibly switch from one concept to another (re-conceptualisation), were investigated in adults with Asperger’s Syndrome and in typically-developed adults with low and high autism spectrum quotients. In consecutively presented morphs, containing increasing percentages of animate or inanimate objects, the emerging objects had to be identified. The abilities to conceptualise and reconceptualise became increasingly impaired with increasing autistic(-like) traits. Across both tasks, all groups recognised animate objects quicker than inanimate objects. However, this ‘animate advantage’ was differently affected by the two tasks. In the Reconceptualisation task, the ‘animate advantage’ gradually disappeared with increasing autistic(-like) traits, whereas in the Conceptualisation task it remained present.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2013 Naar de uitgave