Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2010 | Original paper | Uitgave 11/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2010

RCT of a Manualized Social Treatment for High-Functioning Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2010
Auteurs:
Christopher Lopata, Marcus L. Thomeer, Martin A. Volker, Jennifer A. Toomey, Robert E. Nida, Gloria K. Lee, Audrey M. Smerbeck, Jonathan D. Rodgers

Abstract

This RCT examined the efficacy of a manualized social intervention for children with HFASDs. Participants were randomly assigned to treatment or wait-list conditions. Treatment included instruction and therapeutic activities targeting social skills, face-emotion recognition, interest expansion, and interpretation of non-literal language. A response-cost program was applied to reduce problem behaviors and foster skills acquisition. Significant treatment effects were found for five of seven primary outcome measures (parent ratings and direct child measures). Secondary measures based on staff ratings (treatment group only) corroborated gains reported by parents. High levels of parent, child and staff satisfaction were reported, along with high levels of treatment fidelity. Standardized effect size estimates were primarily in the medium and large ranges and favored the treatment group.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2010 Naar de uitgave