Inleiding
Methode
Participanten
Procedure
Instrumentarium
Classificatie van etniciteit
Psychotische ervaringen (PE’n), impact en culturele context
antwoordcategorieëna | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | ||
waanachtige ervaringen (WE)
| |||||
– gedachtelezen | Heb je wel eens gemerkt dat mensen jouw gedachten kunnen lezen? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
– betrekking | Wordt er op de televisie of de radio wel eens over jou gepraat of heb je wel eens gemerkt dat er via tv of radio een boodschap naar jou werd gestuurd? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
– achtervolging | Heb je wel eens gedacht dat je achtervolgd werd of in de gaten gehouden werd? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
– somatisch | Heb je wel eens gevoeld dat je lichaam was veranderd op een of andere manier die je niet kon begrijpen? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
– controle | Heeft iemand macht over jouw geest of lichaam (zoals bij een robot)? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
– grootheid | Heb jij ooit geloofd dat je een heel belangrijk iemand bent, of dat jij speciale gaven hebt die anderen niet hebben? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
hallucinatoire ervaringen (HE)
| |||||
– akoestisch | Heb je wel eens stemmen gehoord die andere mensen niet konden horen? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
– visueel | Heb je wel eens dingen gezien die andere mensen niet kunnen zien? | nee | ja, misschien |
ja, zeker
| |
impact
| |||||
– frequentie | Hoe vaak heb je die ervaring(en)? | bijna nooit | soms | regelmatig |
vaak
|
– lijdensdruk | Hoeveel last heb je van die ervaring(en)? | geen | een beetje | nogal |
veel
|
– invloed op leven | Hoeveel invloed heeft die ervaring op je leven? | geen | een beetje | nogal |
veel
|
culturele context
| |||||
– indicator | Ken je mensen in jouw familie of in jouw cultuur die hetzelfde geloven? | nee | ja |
Andere psychiatrische symptomen en een ongunstige sociale omgeving
Statistische analyse
Resultaten
Sociodemografische kenmerken
geslacht | leeftijd | migratieachtergrond | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
jongens | meisjes | 9–12 jaar | 13–16 jaar | eerste generatie | tweede generatie | |||||||
% |
n
| % |
n
| % |
n
| % |
n
| % |
n
| % |
n
| |
Nederlands (n = 702; 45,4 %) | 55,1 | 387 | 44,9 | 315 | 28,9 | 203 | 71,1 | 499 | – | – | – | – |
Marokkaans-Nederlands (n = 400; 25,9 %) | 50,7 | 203 | 49,2 | 197 | 44,8 | 179 | 55,2 | 221 | 8,0 | 32 | 92,0 | 368 |
Turks-Nederlands (n = 170; 11,0 %) | 55,3 | 94 | 44,7 | 76 | 44,1 | 75 | 55,9 | 95 | 10,6 | 18 | 89,4 | 152 |
LMIC-Nederlands (n = 193; 12,5 %) | 56,0 | 108 | 44,0 | 85 | 35,8 | 69 | 64,2 | 124 | 37,8 | 73 | 62,2 | 120 |
HIC-Nederlands (n = 80; 5,2 %) | 46,2 | 37 | 53,8 | 43 | 25,0 | 20 | 75,0 | 60 | 43,8 | 35 | 56,2 | 45 |
Psychotische ervaringen en impact
Nederlands (n = 702) | Marokkaans-Nederlands (n = 400) | Turks-Nederlands (n = 170) | LMIC-Nederlands (n = 193) | HIC-Nederlands (n = 80) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% |
n
| % |
n
| % |
n
| % |
n
| % |
n
| |
waanachtige ervaringen (WE)
| ||||||||||
– gedachtelezen | 7,0 | 49 | 7,8 | 31 | 7,1 | 12 | 10,9 | 21 | 17,5** | 14 |
– betrekking | 3,0 | 21 | 4,0 | 16 | 4,7 | 8 | 4,1 | 8 | 3,8 | 3 |
– achtervolging | 18,1 | 127 | 18,8 | 75 | 11,2* | 19 | 17,1 | 33 | 25,0 | 20 |
– somatisch | 6,7 | 47 | 6,8 | 27 | 7,6 | 13 | 9,8 | 19 | 8,8 | 7 |
– controle | 1,6 | 11 | 4,2* | 17 | 4,1 | 7 | 4,1* | 8 | 1,2 | 1 |
– grootheid | 6,4 | 45 | 9,8 | 39 | 12,4* | 21 | 8,3 | 16 | 8,8 | 7 |
hallucinatoire ervaringen (HE)
| ||||||||||
– akoestisch | 10,3 | 72 | 11,2 | 45 | 18,2* | 31 | 15,0 | 29 | 11,2 | 9 |
– visueel | 11,7 | 82 | 11,5 | 46 | 14,1 | 24 | 11,9 | 23 | 17,5 | 14 |
Culturele context
ten minste één psychotische ervaring + veel impact | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ongecontroleerd | gecontroleerda | |||||
Wald | OR | 95%BI | Wald | OR | 95%BI | |
psychiatrische symptomen | ||||||
– zelfrapportage | 13,46 | 1,5 | 1,2–1,9 | 13,48 | 1,5 | 1,2–1,9 |
– leerkrachtrapportage | 8,47 | 1,4 | 1,1–1,8 | 8,07 | 1,4 | 1,1–1,8 |
SES van het gezin | 6,98 | 1,4 | 1,1–1,8 | 5,30 | 1,3 | 1,0–1,7 |
aantal traumatische ervaringen | 15,82 | 1,5 | 1,2–1,8 | 14,97 | 1,5 | 1,2–1,8 |
ervaren discriminatie | 9,73 | 2,2 | 1,3–3,6 | 10,11 | 2,3 | 1,4–3,7 |