Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 2/2014

01-03-2014 | Artikelen

Psychotherapiesupervisie als dialectisch proces

Auteur: Drs. Marijke Baljon

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 2/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Psychotherapiesupervisie is een didactische methode gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de supervisant in diens beroepsrol. Het gaat om ervaringsleren, waarbij de praktijkervaringen van de supervisant het uitgangspunt zijn en de supervisor een coachende rol heeft. Het belangrijkste kwaliteitsaspect van supervisie is de bijdrage die deze levert aan de kwaliteit van de behandelingen die door de supervisant worden uitgevoerd. De supervisor heeft de moeilijke taak hierover een oordeel uit te spreken. Het spanningsveld tussen steunen en beoordelen is binnen de hulpverlenende beroepen dusdanig delicaat, dat er slechts aarzelend over gesproken wordt in de supervisieliteratuur. In wezen gaat het om een dialectisch proces, waarbij valideren en confronteren hand in hand gaan. Een uitgewerkte ethiek van de begeleidingsrelatie en klachtenregelingen worden node gemist. Hierin ligt nog een grote uitdaging voor de kwaliteitsverbetering van onze opleidingen. Dit artikel biedt een overzicht van de aspecten die een rol spelen bij opleidingssupervisie. Besproken wordt onderzoek over het effect op behandelingen en op de ontwikkeling van de supervisanten. Daarnaast wordt het belang van een coherente onderwijskundige theorie benadrukt.
Literatuur
go back to reference Baljon, M.C.L. (1999). Focussen in cliëntgerichte psychotherapiesupervisie. Het aanleren van congruentie. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 37, 5-32. Baljon, M.C.L. (1999). Focussen in cliëntgerichte psychotherapiesupervisie. Het aanleren van congruentie. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 37, 5-32.
go back to reference Baljon, M.C.L. (2008). Competentiegericht opleiden, een uitdaging voor de cliëntgerichte benadering. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 149-165. Baljon, M.C.L. (2008). Competentiegericht opleiden, een uitdaging voor de cliëntgerichte benadering. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 149-165.
go back to reference Bambling, M., King, R., Raue, P., Schweitzer, R. & Lambert, W. (2006). Clinical supervision: it’s influence on client-rated working alliance and client symptom reduction in the brief treatment of major depression. Psychotherapy Research, 16, 317-331.CrossRef Bambling, M., King, R., Raue, P., Schweitzer, R. & Lambert, W. (2006). Clinical supervision: it’s influence on client-rated working alliance and client symptom reduction in the brief treatment of major depression. Psychotherapy Research, 16, 317-331.CrossRef
go back to reference Elliott, R., Watson, R.J., Goldman, R. & Greenberg, L. (2004). Learning Emotion-Focused Therapy: the process-experiential approach to change. Washington: APA Books.CrossRef Elliott, R., Watson, R.J., Goldman, R. & Greenberg, L. (2004). Learning Emotion-Focused Therapy: the process-experiential approach to change. Washington: APA Books.CrossRef
go back to reference Ellis, M.V. (2010). Bridging the science and practice of clinical supervision: some discoveries, some misconceptions. Clinical Supervisor, 29, 95-116.CrossRef Ellis, M.V. (2010). Bridging the science and practice of clinical supervision: some discoveries, some misconceptions. Clinical Supervisor, 29, 95-116.CrossRef
go back to reference Ellis, M.V., Siembor, M.J., Swords, B.A., Morere, L. & Blanco, S. (2008). Prevalence and characteristics of harmful and inadequate clinical supervision. Paper presented at the 4th annual International Interdisciplinary Clinical Supervision Conference, Buffalo, NY. Ellis, M.V., Siembor, M.J., Swords, B.A., Morere, L. & Blanco, S. (2008). Prevalence and characteristics of harmful and inadequate clinical supervision. Paper presented at the 4th annual International Interdisciplinary Clinical Supervision Conference, Buffalo, NY.
go back to reference Greenberg, L. (1986). Change process research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 4-9.PubMedCrossRef Greenberg, L. (1986). Change process research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 4-9.PubMedCrossRef
go back to reference Hafkenscheid, A. (2008). Routine Process Monitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327-345. Hafkenscheid, A. (2008). Routine Process Monitoring: ervaringen uit de praktijk. Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 327-345.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2013). Wat doet deze patiënt (met) mij? De verkorte Impact Message Inventory-Circumplex (IMI-CS). Gedragstherapie, 46, 31-50. Hafkenscheid, A. (2013). Wat doet deze patiënt (met) mij? De verkorte Impact Message Inventory-Circumplex (IMI-CS). Gedragstherapie, 46, 31-50.
go back to reference Hafkenscheid, A. & Rouckhout, D. (2009). Circumplex structure of the Impact Message Inventory (IMI-C): an empirical test with the Dutch version. Journal of Personality Assessment, 91, 187-194.PubMedCrossRef Hafkenscheid, A. & Rouckhout, D. (2009). Circumplex structure of the Impact Message Inventory (IMI-C): an empirical test with the Dutch version. Journal of Personality Assessment, 91, 187-194.PubMedCrossRef
go back to reference Hafkenscheid, A., Veeninga, A. & Witschenburg, D. van (2009). Routine Process Monitoring (RPM) en Functionele Analytische Psychotherapie (FAP) als aanvulling op een protocollaire cognitief gedragstherapeutische behandeling. Gedragstherapie, 42, 167-183. Hafkenscheid, A., Veeninga, A. & Witschenburg, D. van (2009). Routine Process Monitoring (RPM) en Functionele Analytische Psychotherapie (FAP) als aanvulling op een protocollaire cognitief gedragstherapeutische behandeling. Gedragstherapie, 42, 167-183.
go back to reference Holloway, E. (1995). Clinical supervision: a systems approach. Londen: Sage. Holloway, E. (1995). Clinical supervision: a systems approach. Londen: Sage.
go back to reference Kolb, D.A. (1984). Experiential learning as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Kolb, D.A. (1984). Experiential learning as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
go back to reference Ladany, N., Friedlander, M.L. & Nelson, M.L. (2005). Critical events in psychotherapy supervision, an interpersonal approach. Washington, DC: APA.CrossRef Ladany, N., Friedlander, M.L. & Nelson, M.L. (2005). Critical events in psychotherapy supervision, an interpersonal approach. Washington, DC: APA.CrossRef
go back to reference Milne, D. (2009). Evidence-based clinical supervision. Oxford: BPS Blackwell. Milne, D. (2009). Evidence-based clinical supervision. Oxford: BPS Blackwell.
go back to reference Milne, D. & James, I. (2005). Clinical supervision: 10 tests of the tandem model. Clinical Psychology Forum, 151, 6-9. Milne, D. & James, I. (2005). Clinical supervision: 10 tests of the tandem model. Clinical Psychology Forum, 151, 6-9.
go back to reference Milne, D. & Westerman, C. (2001). Evidence-based clinical supervision: rationale and illustration. Clinical Psychology and Psychotherapy, 8, 444-457.CrossRef Milne, D. & Westerman, C. (2001). Evidence-based clinical supervision: rationale and illustration. Clinical Psychology and Psychotherapy, 8, 444-457.CrossRef
go back to reference Orlinsky, D.E. & Ronnestad, M.H. (2005). How psychotherapists develop: a study of therapeutic work and professional growth. Washington, DC: APA.CrossRef Orlinsky, D.E. & Ronnestad, M.H. (2005). How psychotherapists develop: a study of therapeutic work and professional growth. Washington, DC: APA.CrossRef
go back to reference Orlinsky, D.E., Botermans, J.F. & Ronnestad, M.H. (2001). Towards an empirically grounded model of psychotherapy training: four thousand therapists rate influences on their development. Australian Psychologist, 36, 139-148.CrossRef Orlinsky, D.E., Botermans, J.F. & Ronnestad, M.H. (2001). Towards an empirically grounded model of psychotherapy training: four thousand therapists rate influences on their development. Australian Psychologist, 36, 139-148.CrossRef
go back to reference Pols, J. (2006). De psychiater als coach. Utrecht: de Tijdstroom. Pols, J. (2006). De psychiater als coach. Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Ramos-Sanchez, L., Esnil, E., Goodwin, A., Riggs, S., Touster, L.O., Wright, L. & Radolfa, E. (2002). Negative supervisory events: effects on supervision satisfaction and supervisory alliance. Professional Psychology: Research and Practice, 33, 197-202.CrossRef Ramos-Sanchez, L., Esnil, E., Goodwin, A., Riggs, S., Touster, L.O., Wright, L. & Radolfa, E. (2002). Negative supervisory events: effects on supervision satisfaction and supervisory alliance. Professional Psychology: Research and Practice, 33, 197-202.CrossRef
go back to reference Safran, J.D. & Muran, J.C. (2000). Negotiating the therapeutic alliance: a relational treatment guide. New York: Guilford Press. Safran, J.D. & Muran, J.C. (2000). Negotiating the therapeutic alliance: a relational treatment guide. New York: Guilford Press.
go back to reference Safran, J.D., Muran, J.C. & Samstag, L.W. (2002). Repairing alliance ruptures. In J.C. Norcross (Ed.), Psychotherapy relationships that work. Therapist contributions and responsiveness to patients(pp. 235-254). Oxford: University Press. Safran, J.D., Muran, J.C. & Samstag, L.W. (2002). Repairing alliance ruptures. In J.C. Norcross (Ed.), Psychotherapy relationships that work. Therapist contributions and responsiveness to patients(pp. 235-254). Oxford: University Press.
go back to reference Shanfield, S.B., Hetherly, V.V. & Matthews, K.L. (2001). Excellent supervision. The resident’s perspective. Journal of Psychotherapy Practice and Research, 10, 23-27.PubMedCentralPubMed Shanfield, S.B., Hetherly, V.V. & Matthews, K.L. (2001). Excellent supervision. The resident’s perspective. Journal of Psychotherapy Practice and Research, 10, 23-27.PubMedCentralPubMed
go back to reference Veeninga, A. & Hafkenscheid, A. (2010). Persoonsgerichte supervisie in de psychotherapieopleiding. Tijdschrift voor Psychotherapie, 36, 108-119.CrossRef Veeninga, A. & Hafkenscheid, A. (2010). Persoonsgerichte supervisie in de psychotherapieopleiding. Tijdschrift voor Psychotherapie, 36, 108-119.CrossRef
go back to reference Watkins, C.E., Jr. (2011). Does psychotherapy supervision contribute to patient outcomes? Considering thirty years of research. Clinical Supervisor, 30, 235-256.CrossRef Watkins, C.E., Jr. (2011). Does psychotherapy supervision contribute to patient outcomes? Considering thirty years of research. Clinical Supervisor, 30, 235-256.CrossRef
Metagegevens
Titel
Psychotherapiesupervisie als dialectisch proces
Auteur
Drs. Marijke Baljon
Publicatiedatum
01-03-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 2/2014
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/s12485-014-0011-6

Andere artikelen Uitgave 2/2014

Tijdschrift voor Psychotherapie 2/2014 Naar de uitgave

Artikelen

Inleiding